لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۱۸ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۰۲

«آی اس آی ترتیب دهنده و عملی کنندهء سیاست خارجی پاکستان می باشد»


یک تعداد زیاد از کارشناسان منطقه و پاکستان به این نظر اند که اداره استخبارات نظامی پاکستان آی اس آی ترتیب دهنده و عملی کننده سیاست خارجی این کشور می باشد.

نویسنده مقاله در روزنامه فایننشل تایمز امریکایی، پاکستانی تبار، منصور اعجاز که از مشاورین رییس جمهور سابق امریکا بل کلنتون در امور مبارزه علیه تروریزم بود، در آغاز مطلب خود می نویسد، روز نهم ماه می یعنی یک هفته بعد از کشته شدن اسامه بن لادن در ابت آباد یک مقام بلند رتبه حکومت پاکستان به او تلیفون کرده و اظهار داشت که رییس جمهور آصف علی زرداری یک تقاضای عاجل دارد که باید به مقامات امنیتی قصر سفید رسانده شود، البته بدون آن که چینل های ادارهء استخبارات پاکستان در مورد آن آگاهی پیدا کنند.

در خواهش زرادی آمده بود که کشته شدن اسامه بن لادن در خاک پاکستان، حکومت ملکی این کشور را خیلی ضعیف ساخته و ترس ایجاد کرده است که به زودی در این کشور کودتاه خواهد شد.

به نوشته نویسنده، زرداری می خواست که حکومت امریکا با جدیت و قعاطعیت رهبری نظامی پاکستان را از انجام این عمل باز دارد.

روزنامه فایننشل تایمز می افزاید، لوی درستیز قوای پاکستان جنرال اشفاق کیانی و سربازانش در برابر جامعهء جهانی احساس شرمساری می کردند، زیرا آنها در حدود شش سال اسامه بن لادن را پنهان کرده بودند. از همین سبب بود که هم اردو و هم آی اس آی می خواستند که زرداری برکنار شود.

به نوشته نویسنده مقاله، دیپلومات پاکستانی به وضاحت به او گفته است که پیامش مستقیماً به لوی درستیز قوای مشترک امریکا ادمیرال مایک مولن رسانده شود. در آنوقت پاکستانی ها تصور می کردند که ادمیرال مایک مولن دوست نزدیک این کشور است و این پیام را نه تنها به جنرال کیانی انتقال خواهد داد، بلکه به رییس جمهور اوباما هم خواهد رساند.

فایننشل تایمز در ادامه می نویسد، بعد از 9 ماه می در ظرف دو روز چندین تماس تلیفونی و ایمیل بین رییس جمهور امریکا بارک اوباما و رییس جمهور پاکستان زرداری تبادله شد و در مکالمه ها و ایمیل های آقای زرداری آمده بود که « بزودی تیم نو امنیت ملی، شاخه بنام اس را در آی اس آی که با طالبان و شبکهء حقانی رابطه دارد، از بین خواهد برد و با این کار روابط بین پاکستان و افغانستان به شکل حیران کننده خوب خواهد شد.»

به نوشته روزنامه این پیام حکومت پاکستان روز دهم ماه می ساعت دو بجه به مایک مولن رسید و یک روز بعد از آن مولن با مقامات امنیت ملی پاکستان در قصر سفید ملاقات نمود. بعداً معلوم شد که رهبران اردو و استخبارات پاکستان به این هشدار های مایک مولن اعتنا نکردند.

لوی درستیز قوای مشترک امریکا در 22 سپتمبر در مجلسی که به مناسبت اعلان تقاعد وی از این منصب برگزار شده بود، به کمیته امور نظامی مجلس سنای امریکا اظهار داشت، او معلومات موثق استخباراتی دارد که نشان می دهد در حمله 11 ماه سپتمبر در افغانستان که 77 سرباز امریکا و ناتو در آن مجروح شدند، و همین طور در حمله 13 سپتمبر بر سفارت امریکا در کابل آی اس آی دست داشت.

به نوشته روزنامه هدف مولن این بود که ادارهء استخبارات پاکستان شاید می خواست با این عمل انتقام حمله بر اسامه بن لادن را بگیرد. از سوی دیگر پاکستان با هند در رقابت قرار دارد و تلاش می کند که طالبان را تقویه نموده و از این طریق نفوذ و منافع خود را در افغانستان حفظ کند.

به نوشته فایننشل تایمز، اکنون زمان آن رسیده که وزارت خارجهء ایالات متحده شاخه اس ادارهء استخبارتی پاکستان را در لست سازمان های حامی تروریزم داخل نماید. اگر این گروه در فهرست سازمان های تروریستی داخل نشود تلاش های رییس جمهور اوباما که می خواهد شبکهء حقانی را در لست سیاه داخل کند، بجایی نخواهد رسید.

به نوشته روزنامه، هیچ دلیل منطقی وجود ندارد که سازمان استخبارات پاکستان از فعالیت شاخه بنام اس و حمایت آن از تروریستان معلومات نداشته باشد، از این رور این شاخه باید مسدود شود.
XS
SM
MD
LG