لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۱۸ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۳۰

پول افغانی جعلی وارد بازار های کابل شده است


با آنکه دافغانستان بانک و اتحادیه صرافان شهر کابل موجودیت پول های جعلی را در بازار های کابل جدی نه می پندارند، اما می گویند که مردم عادی بیشتر از این ناحیه صدمهء اقتصادی می بینند. دو تن از باشنده گان شهر کابل در مورد چنین می گویند:

«دیروز من 1200 دالر گرفتیم برای ما 600 دالر آن را جعلی داده است. پیش صراف رفته می گوید، چیزی که بازار داده است و ما به شما می دهیم.»

«یک مشکل کلان است مه خود صراف هستم در طول همین یک هفته سه چهار هزار پول از بی توجهی پیش مه امده است. دالر از ایران می اید و پول جعلی که چاپ شده می گویند، از پاکستان آمده است.»

به گفتهء صرافان، در این روز ها پول های افغانی و دالر جعلی به پیمانهء زیاد وارد بازار های کابل شده است. این صرافان می گویند، تشخیص پول جعلی و پول اصلی دشوار است. اما به گفتهء مقامات د افغانستان بانک پول جعلی را می توان از پول اصلی تشخیص داد.

ایمل عاشور مسوول مطبوعات د افغانستان بانک در مورد تفاوت میان پول های جعلی و اصلی به رادیو آزادی چنین گفت:
«در بانکنوت اصل ما درشتی موجود است اگر شما دست تان را به آن کش کنید می فهمید در حالی که در بانکنوت جعلی نیست آن لشم است. چیزی مهم که است اگر از طرف شب باشد همان درشتی شاید درست کار دهد و از طرف روز مردم اگر متوجه شوند و بانکنوت های اصلی وسط آن بسیار شفاف و همه چیز قابل دید است. در حالی که در بانکنوت جعلی همه چیز خیره است.»

مسوولان اتحادیه صرافان شهر کابل گفته اند، از یک ماه به این طرف اسعار جعلی در بازار های کابل افزایش یافته است. امین جان خوستی رییس این اتحادیه در صحبت با رادیو آزادی گفت:
«زیاد پول جعلی در دالر است اما در این اواخر در افغانی هم پیدا شده است. بر ما در این ناحیه مشکلات نیست. چرا اگر صرافان با این مشکل مواجه شوند آنان ماشین ها دارند و دیگر می شناسند. اما مشکل در مردم است. تاوان این پول ها را مردم افغانستان می دهد. زیرا مردم در این مورد آگاه نیستند.»

آقای خوستی از مقامات امنیتی خواست، تدابیری را در سرحدات کشور روی دست بگیرند، تا جلو انتقال اسعار جعلی به داخل کشور گرفته شود.

مسوول مطبوعات د افغانستان بانک هم به نحوی می پذیرد، که جلوگیری از وارد شدن پول های جعلی به بازار های کشور، از وظایف نیروهای امنیتی است:
«به مجرد که بانک مرکزی از جعل بودن مقدار از پول در بازار های افغانستان مطلع شد. به تمام ارگان های ذیربط که وظیفه شان جلوگیری از جرایم اقتصادی و دیگر جرایم است موضوع را با آنان شریک ساختیم. به تمام قومندان امنیه، والی ها و بنادر سرحدی در خود مرکز کابل، به وزارت داخله از طریق مکتوب مساله اطلاع داده شد.»

وزارت امور داخله نیز از ادامهء تلاشهای پولیس به هدف جلوگیری از انتقال اسعار جعلی به داخل خاک افغانستان سخن می زند. صدیق صدیقی سخنگوی وزارت داخله:
«در یک ما گذشته سه گروپ کسانی که به جعل و تذویر متهم بودند، دستگیر شدند. تقریباً چهار هفته پیش نرم افزار های داشت که بانکنوت های خارجی را می توانستند چاپ کنند. ما مانع ورود پول های جعلی شویم. در این راستا پولیس ما جدی است. ما متحد هستم و خواهد بود.»

پخش گزارش ها در مورد موجودیت اسعار جعلی در بازار های افغانستان مسالهء تازه نیست، بلکه در گذشته نیز افراد جعلکار با استفاده از دالر و سایر اسعار خارجی جعلی مردم را فریب داده اند. در حالی که به گفتهء برخی از صرافان، این پول های جعلی از پاکستان و ایران وارد افغانستان می شود، اما مقام های این دو کشور تا حال به طور رسمی در این مورد تبصره نکرده اند.


فریبا واحدی
XS
SM
MD
LG