لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۱۸ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۴۴

«افغانستان قضیهء ترور برهان الدین ربانی را به سازمان ملل راجع خواهد کرد»


افغانستان با لحن شدید پاکستان را متهم کرد که در تحقیقات پیرامون قتل برهان الدین ربانی رییس جمهور سابق افغانستان کمک نمی کند.

داکتر ضیا سخنگوی کمسیون تحقیقات برای قتل برهان الدین ربانی روز سه شنبه در کابل گفت که اگر پاکستان در قضیه قتل کمک نکند، افغانستان برای تحقیقات این موضوع از سازمان ملل متحد تقاضای کمک خواهد کرد.

اما پاکستان از دست داشتن در این قتل انکار کرده و گفت که این کشور در رابطه با این موضوع کمک و همکاری می کند.

تهمینه جنجوا سخنگوی وزارت خارجه پاکستان گفت:

« یوسف رضا گیلانی صدراعظم پاکستان در جریان دیدارش از کابل همکاری کشورش را در تحقیقات در مورد قتل پروفیسور برهان الدین ربانی وعده داد.»

وی گفت: پاکستان به این تعهد خود پا برجاست.

قاتل برهان الدین ربانی با این ادعا که پیامی را از شورای طالبان با خود دارد، داخل خانهء برهان الدین ربانی شده و هنگام مصافحه با او مواد انفجاری را که در دستارش جابجا نموده بود، انفجار داد.

طالبان مسلح مسوولیت این حمله را بدوش نگرفته اند.

سخنگوی کمسیون بررسی قتل برهان الدین ربانی که روز سه شنبه در کابل با خبرنگاران صحبت می کرد گفت: این مرد که مواد منفجره را در دستار خود پنهان کرده بود، با طالبان ارتباط داشت.

داکتر ضیا همچنان گفت که کمسیون اتهامات دست داشتن پاکستان را در این قضیه بر اساس اعترافات حمیدالله آخندزاده که به طرح ریزی این قتل مظنون می باشد، موجه می داند.

حمیدالله آخند زاده تبعهء افغانستان 18 ساعت پس از حادثه گرفتار شده است.

داکتر ضیا معاون ادارهء امنیت ملی و سخنگوی کمسیون تحقیقات برای قتل برهان الدین ربانی در ادامهء صحبتش گفت:

« چرا ما حکومت پاکستان را متهم به دست داشتن در این حادثه می نمایم؟ زیرا انفجار مواد در داخل دستار این مرد نظریه چند تن رهبر طالبان نیست و مواد انفجاری جابجا شده مغلق و پیشرفته بود.»

داکتر ضیا گفت: حکومت پاکستان روز سه شنبه پیامی را از طریق سفارت این کشور در کابل فرستاده و در آن معلومات داده است که نمی تواند در این مورد با حکومت افغانسنان کمک کند.

معاون ادارهء امنیت ملی افغانستان اضافه کرد که اکنون زمان آن رسیده است تا کمک ادارهء ملل متحد تقاضا شود.

داکتر ضیا در این کنفرانس خبری مکث اندکی به دست داشتن ادارهء آی اس آی پاکستان در این قضه نمود. اما وزیر داخله افغانستان به تاریج اول ماه اکتوبر به پارلمان افغانستان گفت که ادارهء استخبارات نظامی پاکستان در قضیه قتل برهان الدین ربانی دست داشت.

داکتر ضیا در ادامهء صحبتش گفت: حکومت افغانستان تعدادی از متهمین را دستگیر کرده، اما شماری از آنها در پاکستان اند که از حکومت این کشور تقاضا می شود تا آنها را دستگیر و بجانب افغانستان تحویل دهند.

اما وزارت خارجهء پاکستان روز یکشنبه با نشر یک اعلامیهء تمام اتهامات در این مورد را رد کرد و استدلال می نمود که تمام اسناد و شواهد که حکومت افغانستان در اختیار پاکستان قرار داده است همه صرف اعترافات حمیدالله آخندزاده می باشد.

منتقدین، حکومت پاکستان را به حمایت رهبران طالبان جهت داشتن روابط خوب با این گروه پس از خروج نیروهای خارجی از افغانستان می دانند. اتهاماتیکه از جانب پاکستان رد می شود.

تحلیل گران هم به این باور اند که ادارهء استخبارت پاکستان جهت کوشش برای حفظ منافع پاکستان در افغانستان به پشتبانی از گروه های شورشی افراطی در این کشور، متهم است و آنها می گویند که امضاء پیمان مشارکت ستراتیژیک توسط حامد کرزی در دهلی جدید امکان دارد که روابط بین این دو کشور همسایه را از این هم تیره تر سازد.
XS
SM
MD
LG