لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۱۸ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۴۶

کراکر: امکان دارد نیروهای خارجی بعد از 2014 در افغانستان باقی بمانند


ریان کراکر سفیر ایالات متحده امریکا در افغانستان
ریان کراکر سفیر ایالات متحده امریکا در افغانستان
ریان کراکر سفیر ایالات متحده امریکا در افغانستان می گوید، امکان حضور نیروهای امریکایی بعد از سال 2014 میلادی در افغانستان وجود دارد. سفیر امریکا در یک مصاحبه تلفونی از کابل به روزنامه تایمز لندن گفته است، او در باره یک موافقت نامه دوجانبه با حکومت ریdس جمهور کرزی مذاکره می نماید که در آن روابط پایدار میان دو کشور را در ساحات مختلف بشمول امور امنیتی تنظیم خواهد کرد.

سفیر ایالات متحده امریکا گفت، او باور دارد که گرفتن کنترول امنیت سرتاسر افغانستان از نیروهای ناتو به نیروهای افغان در سه سال آینده امکان پذیر است. او همچنان گفت، هرچند قضاوت قبل از وقت خواهد بود، اما ختم سال 2014 معنی اش این نیست که ما کاملاً نا پدید می شویم. این کاملاً ممکن است که نیروهای ایالات متحده امریکا و سایر نیروهای بین المللی بحیث حاصل موافقت نامه دو جانبه یا چندین جانبه بعد از سال 2014 در افغانستان باقی بمانند.

ریان کراکر سفیر ایالات متحده امریکا در افغانستان از طریق تلفون به روزنامه تایمز گفته است، ما به صراحت گفته ایم که در صدد پایگاه های دایمی در افغانستان نمی باشیم، اما این احتمال را هم مستثنی نمیدانم که یک تعداد از نیروهای جنگی ما در صورتی که افغانها بخواهند در افغانستان باقی می مانند. من فکر می کنم که این نیروهای خاص خواهد بود، ولی در حال حاضر این فقط یک نظر است.

بنوشته روزنامه تایمز، دیوید کامرون صدر اعظم بریتانیا گفته است، خارج شدن نیروهای بریتانیوی متکی به تقسیم اوقات تعین شده است تا مشروط به اوضاع در افغانستان. اما بر عکس، بارک اوباما رییس جمهور ایالات متحده امریکا، گفته است که، روند کاهش دادن نیروهای ایالات متحده امریکا تا حد زیاد مربوط خواهد بود به شرایط و اوضاع امنیتی در افغانستان.

ریان کراکر سفیر ایالات متحده امریکا که در روزهای بسیار دشوار در عراق سفیر بود می گوید، با وصف اینکه چالش ها در افغانستان همچنان دشوار است، اما سطح خشونت ها نسبت به آنچه در سال 2007 میلادی در بغداد بود بسیار پایین می باشد. سفیر امریکا حمله ماه گذشته بالای سفارت امریکا را در کابل یک حادثه نا خوش آیند خواند و گفت، این فقط یک تلاش بود برای جلب سرخط رسانه ها، اما نه اینکه کدام صدمه ای وارد کنند، زیرا نه توانستند.

بدگمانی ها در افغانستان راجع به حمایت پاکستان از گروپ های شورشی زیاد است. علاوتاً مایک مولن لوی درستیز امریکا که فقط هفته گذشته بحیث یک قوماندان بلند پایه از وظیفه اش متقاعد گردید، اداره استخبارات پاکستان را به حمایت از گروپ حقانی متهم نمود.

کراکر گفت، انتقال مسوولیت امنیت به نیروهای افغان یک روند درجه بندی شده دقیق است. ولی از آنجایکه ما نیروهای خود را کاهش می دهم، نیروهای امنیتی افغان کاملاً توانایی بعهده گرفتن کنترول امنیت را دارند. بناً تا جایکه دیده می شود، روند انتقال کاملاً عملی و امکان پذیر است.
XS
SM
MD
LG