لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۱۸ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۵۰

ناتو منتظر اقدام مثبت پاکستان علیه مراکز تروریستان می باشد


دومینک مدلی سخنگوی نمایندهء ملکی ناتو در افغانستان
دومینک مدلی سخنگوی نمایندهء ملکی ناتو در افغانستان
مقامهای ناتو در افغانستان موجودیت مراکز تروریستان در قلمرو پاکستان را یکی از مشکلات جدی میان ناتو، افغانستان و پاکستان می خوانند که به گفتهء آنان حل این مشکل نیاز به اقدامات جدی دارد. دومینک مدلی سخنگوی نمایندهء ملکی ناتو در افغانستان می گوید، ناتو همواره پاکستان را ترغیب کرده است تا برضد این مراکز تروریستان اقدام کند.

آقای مدلی که به روز سه شنبه در یک نشست خبری در کابل صحبت می کرد، بیانیه اخیر رییس جمهور کرزی در مورد روابط اخیر افغانستان و پاکستان را که در آن جنگ و خشونت محکوم و به صلح تاکید شده، تشویق کننده خواند.

«آن تعهدات رییس جمهور کرزی ناتو را تشویق کرده که بر روند صلح در افغانستان و پاکستان تاکید صورت گرفته است. ناتو همچنان با یک صدا با آقای کرزی تمام خشونت ها را که در هر دو کشور صورت می گیرد، محکوم می کند. اما قسمی که سرمنشی ناتو دیروز گفت، ناتو همیشه حکومت و اردوی پاکستان را تشویق کرده تا برضد مراکز امن تروریستان در مناطق سرحدی این کشور اقدام کند. این یک مسالهء نگران کننده میان افغانستان، پاکستان و ناتو است و ما می خواهیم که پاکستان در این بخش برخورد مثب کند.»

مقام های ناتو در حالی مساله مراکز امن تروریستان در آنطرف سرحدات افغانستان را مطرح می کنند که رویداد های اخیر موقف امریکا و افغانستان را در برابر پاکستان تغییر داده است. امریکا که به عنوان یکی از متحدان مهم پاکستان به شمار می رفت حالا به این نتیجه رسیده است که پاکستان نه تنها بر ضد تروریستان در داخل این کشور اقدام نمی کند بلکه با آنان ارتباط نیز دارد.

از سوی دیگر حکومت افغانستان پس از ناکامی تلاش های چند سال اش در زمینهء مصالحه با مخالفان مسلح حالا می خواهد گفتگوهای صلح را با پاکستان ادامه دهد. هرچند حکومت افغانستان بارها خواسته است تا مبارزه با تروریزم باید در بیرون از سرحدات این کشور در مراکز اصلی آنان ادامه یابد، اما نیروهای آیساف این کار را دشوار می خوانند.

جنرال کارستن جکوبسن سخنگوی این نیروها با اشاره به اظهارات اخیررییس جمهورکرزی در مورد عدم همکاری پاکستان در زمینهء مبارزه با تروریزم می گوید، ساحهء ماموریت آنها تنها افغانستان است:
«رییس جمهور کرزی در بیانیهء اخیر خود به صراحت گفت که این یک مسالهء است که باید در مورد آن به طور مستقیم با پاکستان صحبت گردد. اما ماموریت آیساف واضیحاً تنها در افغانستان است و ما در داخل افغانستان به تلاش های خود در راستای حفاظت از مردم ادامه می دهیم. همچنان ما در مقابل تهدیدات موجود از هرجای که سرچشمه بگیرد، برای حفظ نیروهای خود اقدام خواهیم کرد.»

اما حکومت افغانستان و کارشناسان افغان به این باوراند که تلاش های ناتو تا زمانی به نتیجهء موثر نخواهد رسید تا مراکز تروریستان درداخل پاکستان ازبین برده نشود. هرچند امریکا در این اواخر فشارهای خود را بر پاکستان بیشتر ساخته تا برضد شبکهء حقانی و سایر گروه های تروریستی در این کشوراقدام کند اما تا هنوز روشن نیست که این فشارها جای را خواهد گرفت یا خیر.


سید فتح محمد بها
XS
SM
MD
LG