لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۱۸ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۰۰

تنش ها بین امریکا و پاکستان زمینه ساز یک جنگ تازه در منطقه


شماری از کارشناسان می گویند، تنش های تازه میان ایالات متحدهء امریکا و پاکستان که در نتیجهء حمایت پاکستان از شبکهء حقانی به وجود آمده، می تواند زمینه ساز یک جنگ تازه در منطقه باشد.

ایالات متحدهء امریکا حکومت پاکستان و به خصوص ادارهء استخبارات آن کشور را به حمایت از شبکهء حقانی متهم می کند و مبارزه علیه تروریستان را در پاکستان ناکافی می داند.

برخی از آگاهان افغان که به طور منظم، انکشافات در ارتباط به روابط میان امریکا و پاکستان را دنبال می کنند، از اوضاع جاری در منطقه تحلیل ها و برداشت های مختلف ارایه می نمایند.

این در حالیست که به اساس گزارش ها، دولتمردان پاکستان به سطح ملی و منطقه یی بحث های جدی را در مورد مقابله با حملهء احتمالی امریکا بر پاکستان، آغاز کرده اند.

تا حال روشن نیست، که ایالات متحدهء امریکا به هدف سرکوب کردن شبکهء حقانی در پاکستان، در کنار وارد کردن فشار ها، اجرای عملیات نظامی را در آن کشور ضروری می داند یا نه، اما تعدادی از آگاهان افغان به این باور اند، که شاید چنین چیزی واقع شود.

در گذشته هم روابط امریکا و پاکستان فراز و نشیب هایی داشته، اما به گفتهء آگاهان افغان، تنش در روابط امریکا و پاکستان در این روز ها در طول تاریخ بی سابقه بوده و وارد حساس ترین مرحله اش گردیده است.

احمد سعیدی دیپلومات پیشین افغان در اسلام آباد، که وقایع در منطقه بخصوص در پاکستان را به طور منظم دنبال می کند، باور دارد که اگر مقام های پاکستان خواست های مکرر ایالات متحدهء امریکا را بخاطر از بین بردن لانه های تروریستان در قلمرو پاکستان نادیده بگیرند، این کار می تواند، راه را برای حملهء احتمالی امریکا بر پاکستان هموار بسازد.

« حادثهء که در چهاراهی عبدالحق شد، راکت های مخالفین به سفارت امریکا اصابت کرد، نظر به قانون بین الملل سفارت حریم کشور است، بناءً امریکایی ها مجبور اند که از حریم خود دفاع کنند.
دوم، آقای بارک اوباما انتخابات ریاست جمهوری پیش رو دارد، بدون شک توانستند که اسامه را از بین ببرند، ولی اگر لانه های تروریزم در پاکستان مانند گروه حقانی، لشکر طیبه، سپاه صحابه، حرکت مجاهدین و امثالهم موجود باشد، بارک اوباما و حکومت امریکا دستاورد دیگر را کمایی نکند، مشکل است که آقای بارک اوباما در انتخابات برنده شود.»


مسالهء حمله احتمالی مردان و زنان قوای ایالات متحدهء امریکا بر پاکستان، نه تنها موضوع مورد بحث برخی از محافل نظامیان و سیاسیون را در افغانستان تشکیل می دهد، بلکه به روز دوشنبه در نشست مقام های ارشد امنیتی پاکستان، چین و عربستان سعودی نیز روی این موضوع صحبت شده است.

هر چند به گفتهء رحمان ملک وزیر داخلهء پاکستان، چین به آنان اطمینان داده که یکجا با پاکستان در برابر فشار های امریکا بر این کشور می ایستد، اما احمد سعیدی تلاش های دولتمردان پاکستان را در جهت جلب حمایت چین و دیگر کشور ها به منظور بی اثر ساختن فشار های امریکا بر پاکستان، بی نتیجه و ناکام پیش بینی می کند.
وی افزود:

« از مدت یکماه به این طرف پاکستان کوشش می کرد که علیه سیاست های امریکا در منطقه بلاک بسازد، افغانستان شامل این بلاک نشده و ایران هم در حال حاضر با تعزیرات اقتصادی که در منطقه دارد و مشکلاتی را که در ساحهء عراق دارد، توانمندی این را ندارد تا در این پروسه پاکستان را کمک کند، چین هم با در نظر داشت رشد اقتصادی که در منطقه دارد، حاضر نیست خود را در یک جنگ تمام عیار شامل کند.»

عدهء از آگاهان افغان از این هم هراس دارند که اگر سربازان امریکا به هدف نابود ساختن لانه های تروریستان در پاکستان سرازیر شوند، اثرات منفی این اقدام احتمالی امریکا در افغانستان نیز احساس خواهد شد.

مقداری زیاد از مواد اولیهء مورد نیاز افغان ها از طریق پاکستان وارد افغانستان می شود و کارشناسان پیش بینی می کنند که ممکن پاکستان با مسدود ساختن راه اکمالاتی نیروهای ناتو، مشکلات تازه و جدی را برای افغان ها نیز ایجاد کند.

از این رو به گفتهء این آگاهان، برای این که افغانستان از این ناحیه متاثر نشود، حکومت این کشور باید تدابیری روی دست بگیرد.

اما دستهء دیگری از آگاهان افغان به این عقیده اند که شاید امریکا در عوض اقدام نظامی علیه پاکستان، از راه های دیگر از جمله وضع تعزیرات اقتصادی بر این کشور، کار بگیرد، تا پاکستان مجبور شود از این پس به تروریستان پناه ندهد و رنج و مصیبت های تازه را برای امریکایی ها و متحدان این کشور به شمول افغانستان، به ارمغان نیآورد.

عبدالرشید وزیری کارشناس مسایل مربوط به منطقه می گوید: در کنار برخی اقدامات ایالات متحدهء امریکا تلاش خواهد کرد تا پاکستان را به سطح بین المللی به عنوان یک کشور حامی تروریزم معرفی کند.
وی گفت:

« فکر می کنم ابتدا اقدام نظامی صورت نخواهد گرفت، نخست میزان فشار بر پاکستان افزایش خواهد یافت، این افزایش فشار با قطع کمک ها به پاکستان، وضع تعزیرات بین المللی بر این کشور و جدا سازی چین، عرب، ایران و برخی دیگر از کشور ها از پاکستان صورت خواهد گرفت.»

پیش از این که حکومت پاکستان از سوی مقام های ارشد امریکایی به داشتن ارتباط با شبکهء حقانی متهم شود، افغانستان بار ها از پاکستان خواسته بود تا رهبران طالبان را تشویق کند، به پروسهء صلح بر گردند.

اما به باور کارشناسان، حالا برای حکومت افغانستان هم باید ثابت شده باشد، که نه تنها ادارهء استخبارات پاکستان بلکه در مجموع حکومت پاکستان در لباس دوست با افغانستان دشمنی می کند و از تروریستانی حمایت می نماید که به گفتهء کارشناسان به طور ظالمانه مردم افغانستان به شمول کودکان و زنان را به خاک و خون می کشانند.
XS
SM
MD
LG