لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۱۸ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۵۷

پوهنتون های ایران در افغانستان از طبقه های مشخص محصل جذب می کند


ایران یکی از کشور های همسایه افغانستان است که در این اواخر تلاش کرده است تا شماری از پوهنتون های خود را در افغانستان ایجاد کند و گفته می شود که این کشور با تاسیس پوهنتون هاییش در افغانستان اهداف خاص را دنبال می کند.

از پوهنتون های ایران در افغانستان انتقاد می شود که اکثراً افراد از طبقه های مشخص را به صفت محصل جذب می کنند. دانشگاه آزاد اسلامی یکی از سه پوهنتون ایران است که مدت یک سال می شود در منطقه کارته چهار کابل به فعالیت آغاز کرده است.

یکی از محصلین سابق این پوهنتون که نخواست نامش افشا شود در صحبت با رادیو آزادی از شیوه تدریس و نحوه جذب محصلین در این پوهنتون چنین قصه می کند:
«واضحاً از نگاه لسان نیز مشکلات است چون آنها اصطلاحات فارسی ایرانی را استفاده می کنند که در لسان دری ما مروج نیست و قابل درک نمی باشد. از تمام محصلین 79 درصد کسانی اند که طرفدار رژیم آن کشور هستند.»

وی گفت بنابر همین مشکلات او و برخی دیگر از محصلین تصمیم گرفتند تا این پوهنتون را ترک گویند.

دانشگاه آزاد اسلامی دوره های ماستری را در رشته های مختلف و لیسانس را صرف در رشته انجنیری ساختمانی توسط استادان ایرانی تدریس می کند.

یکی از کارمندان این پوهنتون که از ذکر نامش خود داری کرد به رادیو آزادی گفت که دانشگاه آزاد اسلامی 300 محصل دارد که بخشی از آنها اعضای شورای ملی افغانستان و مقام های بلند پایه حکومتی این کشور هستند.

برخی از تحلیلگران به این باور اند که ایران با جذب این افراد در پوهنتون های خود در افغانستان در تلاش گسترش نفوذش در داخل دولت افغانستان است.

خواستیم تا در ارتباط به شکایات و انتقادات که از دانشگاه آزاد اسلامی موجود است پاسخ مسوولان این پوهنتون را نیز داشته باشیم آما آنان حاضر به صحبت با رادیو آزادی نشدند.

در همین حال محمد عظیم نوربخش سخنگوی وزارت تحصیلات عالی افغانستان می گوید، هرگاه تخطی را از جانب موسسات تحصیلات عالی خصوصی داخلی و خارجی در این کشور مشاهده کنند در زمینه برخورد قانونی خواهند کرد.

برخی از منابع در وزارت تحصیلات عالی افغانستان می گویند، در زمینه بورس های ایران به این کشور نیز مشکلاتی موجود است زیرا مقام های ایرانی می خواهند افراد مورد نظر آن کشور در چهارچوب این بورسیه ها به ایران اعزام شوند. به گفته این منابع بنابر همین شروط ایران اخیراً بورس های آن کشور از سوی حکومت افغانستان رد شده است.


ستار فروغ
XS
SM
MD
LG