لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۳۲

امریکا: ایران با یک شبکه القاعده به یک توافق سری دست یافته است


گزارش آژانس خبر رسانی اسوشیتد پرس می افزاید: از روابط تهران با جناح شبکه القاعده در حال پرده برداشته می شود که مقامات استخبارات امریکا در باره چگونگی روابط مستقیم شبکه القاعده با تهران باهم اختلاف نظر دارند.

اکثریت تحلیل گران به این باورند که یک نوع روابط و حد اقل همکاری میان جانبین وجود دارد ولی اتهامات جدید که از سوی وزارت خزانه امریکا وارد شد از این هم پا فراتر می نهد.

وزارت خزانه امریکا می گوید، ایران یک راه مهم رسانیدن افراد و کمک های مالی به شبکه القاعده در افغانستان و پاکستان را فراهم کرده است.

اعلامیه وزارت خزانه امریکا می گوید، جناح شبکه القاعده به رهبری عزالدین عبدالعزیز خلیل در ایران کمک های مالی و بشری شرق میانه را با موافقت مقامات ایران از طریق این کشور به رهبران این شبکه در سرحدات افغانستان و پاکستان می رساند.

وزارت خزانه امریکا می گوید که عزالدین خلیل از مدت شش سال به این سو در ایران فعالیت دارد. عطیه عبدالرحمن یک عضو دیگر این جناح و قوماندان سابق شبکه القاعده در مناطق قبایل، از سوی اسامه بن لادن نماینده این شبکه در ایران معرفی شده بود.

اعلامیه وزارت خزانه امریکا ادعا می کند که عطیه عبدالرحمن چندین بار اجازه یافته که در داخل ایران و خارج از این کشور مسافرت کند. طبق تعزیرات که بر این افراد وضع شده همه حساب های بانکی که ممکن آنها در امریکا داشته باشند مسدود ساخته است و امریکایان اجازه نه دارند که با آنها کدام نوع معامله تجارتی انجام دهند.

وزارت خزانه امریکا کدام مقام ایرانی بالخصوص را به همکاری با این افراد متهم نه می سازد. دیوید اس کوهین یک مقام وزارت خزانه امریکا که فعالیت های مالی گروهای تروریستی را تعقیب می کند گفت که ایران به ارتباط عبور افراد و کمک های مالی شبکه القاعده از طریق این کشور به یک توافق سری با این شبکه دست یافته است.

او می گوید، ایران یکی از عمده ترین کشورهای حامی تروریزم در جهان محسوب می شود و ما از یک جانب دیگر این پشتیبانی و حمایت پرده بر می داریم.

حکومت امریکا در حال این اتهامات را وارد می کند که یک قوماندان قوای خاص امریکا دو روز قبل گفت که شبکه القاعده به سقوط خود نزدیک شده ولی هوشدار داد که نسل آینده جنگجویان امکان دارد مدت 10 سال دیگر هم به عملیات خاص خود برای جنگ ادامه دهند.

ادمیرال اریک تی اولسون گفت، کشته شدن بن لادن در این اواخر در پاکستان یک ضربه مصیبت بار به شبکه القاعده بود. از سال 2001 به این سو که برخی از اعضای القاعده به دنبال حمله امریکا بر افغانستان به ایران فرار کردند، این کشور یک میزبان متردد این افراد به نظر می رسید که قیودات شدید بر گشت و گزار آنها وضع کرده بود.

ولی بعد از یک مرحله کمک و همکاری با غرب ، ایران در حال حاضر یک پناه گاه ایمن به این افراد فراهم کرده است. مقامات غربی به واقعه اختطاف یک دیپلومات ایرانی از سوی جنگجویان در پاکستان نیز اشاره می کنند که بعد از پانزده ماه سال جاری رها ساخته شد.

آنها می گویند، در مذاکرات که برای رهایی وی انجام شد ایران وعده نمود که در شرایط بود و باش دها تن از نزدیکان بن لادن در این کشور سهولت های ایجاد می کند.
XS
SM
MD
LG