لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۱۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۲۷

مارک گراسمن به حیث جانشین ریچارد هولبروک تعین شد


دیپلومات متقاعد و سابقه دار مارک گراسمن
دیپلومات متقاعد و سابقه دار مارک گراسمن
اداره رییس جمهور اوباما بالاخره یک جانشین مقام ریچارد هولبروک نماینده خاص ایالات متحده امریکا برای افغانستان و پاکستان تعیین نمود.

به نظر تحلیل گران تعیین شدن دیپلومات متقاعد و سابقه دار مارک گراسمن این مقام را کم ارزش نخواهد ساخت، ولی کاری که او در پیش دارد آسان هم نیست.

مرکز خبری رادیو آزادی در این رابطه می نویسد:
وزیر خارجه ایالات متحده هیلاری کلنتن یک دیپلومات بلند رتبهء متقاعد را که سفیر سابق امریکا در ترکیه بود، به حیث نماینده خاص رییس جمهور اوباما برای افغانستان و پاکستان تعیین کرده است.

مارک گراسمن 59 ساله سابقهء سی ساله دیپلوماتیک دارد و در سال 2005 به حیث مشاور امور سیاسی وزیر خارجه امریکا نیز کار کرده است.

گراسمن اکنون جای ریچارد هولبروک را که در ماه دسامبر در نتیجهء سکته قلبی چشم از جهان پوشید را پر می کند.

وظیفه دیپلوماتیک گراسمن از سال های 1977 تا 1979 در اسلام آباد شروع شد و او از سال 1994 تا 1997 سفیر امریکا در ترکیه هم بود. او بعداً مشاور وزیر خارجه امریکا تعیین شد وبه حیث رییس اداره خدمات خارجی کار می کرد.

به نظر بعضی تحلیل گران تعیین آقای گراسمن به این منصب یک تغییر در جهت کارهای نمایندهء خاص امریکا برای افغانستان و پاکستان خواهد بود، زیرا طرز کار آقای گراسمن با آقای هولبروک فرق خواهد داشت.

متخصص امور آسیای جنوبی در شورای روابط خارجی امریکا ، دانیل مارکی که در وقت معاونیت آقای گراسمن در بخش برنامه ریزی پالیسی وزارت خارجه امریکا کار می کرد، تفاوت بین آقای هولبروک و آقای گراس من را این طور شرح می دهد:
«او آدمی نیست که زیاد مطرح بوده باشد، ولی یک متخصص به کمال رسیده می باشد. او یک فرد صریح الهجه نیست اما هر پیام که به او داده شود، به مرجع آن می رساند. از بسیار جهات او چه در لحن وطرز کار با آقای هولبروک تفاوت دارد، زیرا آقای هولبروک صراحت لهجه داشت، با قاطعیت سخن می گفت و با انگیزه سیاسی کار می کرد.»

آقای هولبروک در وقت آخر حیاتش پر کار ترین دیپلومات امریکا شناخته شده بود، اما طرز کار و شدت لحن وی در کار دیپلوماتیک، روابط اورا با بعضی رهبران سرد ساخته بود که رییس جمهور کرزی نمونه آن می باشد.

وقتی که هولبروک وفات کرد 4 کاندید برای مقام وی وجود داشت و بالاخره آقای گراسمن به این ماموریت گماشته شد. ماموریت آقای گراسمن در یک زمانی آغاز می شود که روابط بین امریکا و پاکستان تا حد زیاد پیچیده و حتی تیره و تار شده است.

متخصص امنیت ملی و امور دفاعی در انستیتوت بروکنگز مایک او هن لان می گوید وزارت خارجه امریکا می تواند از تجارب آقای گرا سمن در ساحه بین المللی برای تماس با کشورهای که در افغانستان عسکر دارند، نیز استفاده نماید. اما سوال اینست که آیا این تجارب در افغانستان و پاکستان هم می تواند موثر باشد؟
او هان لان می گوید:
«این یک خالی گاه آقای گراسمن می باشد، اما خالی گاه کشنده نیست. به نظر من او خودش هم این خالی گاه را حس کرده و شاید برای پر کردن آن کار را آغاز کرده باشد. علاوه بر آن او سفیر امریکا در افغانستان و یا پاکستان نیست و قوماندان قوای آیساف هم نمی باشد ، از این رو او نیاز ندارد که در بارهء تمام بازی کنان بحران افغانستان معلومات دقیق تکتیکی داشته باشد. به نظر من در نهایت کار قوت وی بر ضعفش پیروز خواهد شد. »

به گفته مارکی از شورای روابط خارجی، ماموریت نمایندهء خاص قصر سفید برای افغانستان و پاکستان، یک ماموریت تقریباً نا ممکن و بیش از حد دشوار است زیرا این یکی از بخش های ستراتیژی امریکا در منطقه می باشد که تنها به فعالیت دیپلوماتیک خاتمه پیدا نمی کند، بلکه جوانب دیگر هم دارد.

اما به گفتهء مارکی ادارهء رییس جمهور اوباما برای موثر ساختن فعالیت وی باید به بازی کنان محلی نشان بدهد که تعیین آقای گراسمن به این منصب بعد از آقای هولبروک سبب ضعف در این ماموریت نخواهد شد.
XS
SM
MD
LG