لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۱۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۳۷

«چرا استخبارات امریکا درافغانستان نه توانسته است موفق باشد؟»


در یک گزارش تازه در مورد فعالیت شبکه های استخباراتی امریکا در افغانستان گفته می شود که کارمندان این شبکه بیشتر روی از بین بردن شورش گران تمرکز کرده اند.

در گزارش آمده است، معلومات که سازمان های استخباراتی به قوای نظامی می دهند، مبهم است و رخنه کردن در خود این شبکه ها سبب نگرانی می شود.

به نوشته این گزارش سازمان استخبارات مرکزی امریکا سی آی ای در مورد فضای که قوای امریکا در افغانستان در آن کار می کند، معلومات کافی ندارد و از این سبب مشکلات در افغانستان روزبروز بیشتر می شود.

خبرگزاری رویترز در این مورد گزارش می دهد:
یک کارمند عالی رتبهء شبکه استخبارات نظامی امریکا در افغانستان تورن جنرال مایکل فلین، کار ادارات استخباراتی و جاسوسی امریکا در افغانستان را مورد انتقاد قرار داده، این شبکه ها را غافل از اوضاع خوانده، گفته است که آنها از تماس با مردم افغانستان دور مانده اند.

در یک گزارشی که توسط مرکز نو تحقیقاتی امریکا به نشر رسیده، جنرال فلین معاون ادارهء استخبارات نظامی امریکا در افغانستان که مسوول جمع آوری اطلاعات برای قوای امریکایی و ناتو در این کشور می باشد، یک ارزیابی تیره و تار را در مورد فعالیت هشت سالهء دستگاه های استخباراتی در افغانستان ارایه کرده است.

وی مامورین استخبارات امریکا در افغانستان را مورد انتقاد قرار داده، گفته است که این افراد در مورد اوضاع اقتصادی و دیگر مشکلات اجتماعی افغانستان معلومات ندارند. به گفته وی این شبکه ها از مردم دور مانده اند و نه می توانند به سوال های مردم افغانستان پاسخ پیدا کنند.

در این گزارش از قول یک کارمند دیگر این اداره آمده است که می گوید: «بخاطر نه رسیدن اطلاعات درست توسط شبکهء استخباراتی، امریکا نه می داند که در افغانستان چه می گذرد؟»

در این گزارش که تشنج بین اردو و شبکهء استخبارات امریکا در آن واضح می باشد تقاضا شده که در این سیستم تغییرات ایجاد شود و معلومات بیشتر در ساحات مختلف به اردوی امریکا داده شود.

این گزارش کمتر چند روز بعد از حمله انتحاری در قرار گاه امریکا در خوست به نشر رسید که در این حادثه 7 کارمند مهم سی آی ای کشته شدند.

جنرال فلین در گزارشی که با همکارش تورن مت پوتینگر یکجا نوشته می گوید:
«هشت سال از جنگ افغانستان می گذرد و در این مدت معلومات شبکهء استخباراتی صرف قسماً به ستراتیژی عمومی در افغانستان مربوط بوده است.»

در گزارش آمده که شبکهء استخبارات امریکا بیشتر به جمع آوری معلومات در مورد گروه های شورش گر تمرکز کرده، نتوانسته به سوال های مهم در مورد فضای که قوای امریکایی در افغانستان در آن فعالیت می کنند، جواب پیدا کند، تا آنها به توانند مردم افغانستان را قانع ساخته و جذب کنند.

به نوشته خبرگزاری رویترز، یکی از اساسات ستراتیژی جدید امریکا در افغانستان اینست که برای توسعهء مبارزه علیهء شورش گران، نکته اساسی جذب حمایت مردم می باشد.

به گفته آقای فلین به عوض مبارزه علیهء شورش ، شبکه استخبارات در دام یک جنگ مستقیم علیه شورش گران گیره مانده است که هدف از آن دستگیر کردن و کشتن مخالفین مسلح می باشد.

یک کارمند شبکهء استخبارات که نه خواست نامش ذکر شود از تمرکز توجه به از بین بردن شورش گران دفاع کرده، گفته است:
« بدون معلومات کامل در مورد شورش گران مبارزه با آنها کار آسان نیست.»

به گفته جنرال فلین شبکهء استخبارات امریکا، تعداد کافی مفسرین در افغانستان دارد، ولی اکثریت آنها در جاهای غلط به کارهای غلط گماشته شده اند.

در این گزارش به سه مشکل اساسی اشاره می شود:
یعنی مشکلات فرهنگی، رفتاری و بشری.

در پاسخ به این سوال که چرا شبکهء استخبارات امریکا نه توانسته در کار خود در افغانستان موفق باشد، یک صاحب منصب این کشور گفته است: «این شبکه نه توانسته است در مورد مردم افغانستان معلومات کافی ارایه کند. من نه می گویم که ما هیچ نمی دانیم، و لی گفته می توانم که ما از عمق موضوعات در افغانستان هنوز فاصله طولانی داریم.»
XS
SM
MD
LG