لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۲۲ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۱۴

وزیر کابینهٔ طالبان از نقش زنان در جریان تهاجم اردوی روسیه به افغانستان ستایش کرد


خلیل الرحمن حقانی وزیر امور مهاجرین حکومت طالبان
خلیل الرحمن حقانی وزیر امور مهاجرین حکومت طالبان

درحالیکه حکومت طالبان متهم به نقض حقوق زنان در افغانستان است، یک مقام طالبان از سهم زنان در جهاد ستایش کرد.

خلیل‌الرحمن حقانی، سرپرست وزارت مهاجرین و عودت کنند‌گان حکومت طالبان در نشستی که به مناسبت گرامی‌داشت از ۳۲مین سالروز هشتم ثور، پیروزی مجاهدین برگزار شده بود، گفت که او شاهد است که زنان افغان بیشتر از همه در جنگ با شوروی سابق قربانی دادند:

"در مقابل شورویان تنها مجاهدین، علمای کرام و مردم عام جهاد نکردند، بلکه من به عنوان یک شاهد به شما می‌گویم نخست از همه خواهران و مادران ما مظاهره کردند و برای آزادی افغانستان جان‌های خود را توته توته کردند و شهید شدند و این هم یاد من است که در این جهاد زنان و کودکان از همه بیشتر قربانی دادند."

حقانی مدعی است که نیروهای اتحاد شوروی سابق بیشتر از همه زنان و کودکان را در عملیات هفتم ثور توسط طیاره‌های جنگی خود هدف قرار داده بودند.

تعدادی از زنان معترض که خواهان اعاده حقوق خود در نظام طالبان اند
تعدادی از زنان معترض که خواهان اعاده حقوق خود در نظام طالبان اند

این مقام طالبان درحالی از سهم زنان در جهاد ستایش می‌کند که رهبرشان با صدور فرمان‌های متعدد زنان و دخترا را از حق آموزش، کار و برخی دیگر حقوق اساسی‌شان محروم کرده است.

حکومت طالبان در اعلامیۀ نشر شده به مناسبت ۳۲مین سالروز هشتم ثور، روز پیروزی مجاهدین نوشته است که " هفتم ثور روز کودتای کمونستی را محکوم و به تعقیب آن ۸ ثور را گرامی می‌دارند و روز آزادی کشور می‌شمارند."

این خبرنامه را ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان در حساب ایکس خود نشر کرده است.

از سوی هم شماری از مقام‌های نظام جمهوری پیش و شخصیت‌های جهادی در صفحات شبکه‌های اجتماعی خود از هشتم ثور به عنوان "حماسۀ ملت یاد کردند و نوشته اند که مردم برای دفاع از مقدسات و آزادی کشور خود بیل و کلنگ بدست گرفتند و پس از ۱۴سال مبارزه کشور خود را آزاد کردند.

اما شماری از اگاهان امور نظامی و امنیتی به این باور اند که جنگ بر سر قدرت در میان مجاهدین افغانستان را به حالتی رساند که تاکنون تاثیرات ناگوار آن محسوس است.

اسحاق اتمر، آگاه امور سیاسی
اسحاق اتمر، آگاه امور سیاسی

اسحاق اتمر، آگاه امور سیاسی و استاد پوهنتون در برلین در این مورد به رادیو آزادی گفت:

"در این پنج شش سالی که آنان، مجاهدین به قدرت بودند، غیر از اینکه در میان خود جنگ کردند، دیگر هیچ گونه پیشرفت، آرامی و سبب آوردن امنیت به مردم نشدند در مجموع یک دوره بسیار ناکام بود."

مجاهدین در هشتم ثور سال ۱۳۷۱ پیروز شدند. آنان در این روز به حاکمیت ۱۴سالۀ حکومت‌های تحت اتحاد جماهر شوروی سابق پایان دادند و با سقوط حکومت داکتر نجیب‌الله، پیروزی خود را اعلان کردند.

اما بعد از به قدرت رسیدن، به جنگ در بین خود بر سر قدرت آغاز کردند.

هرچند طالبان بار نخست با شکست دادن حکومت مجاهدین به قدرت رسیدند، اما از این روز به عنوان روز پیروزی، آزادی و نجات افغانستان یاد می‌کنند.

XS
SM
MD
LG