لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱۵ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۲۴

اعدام چهار زندانی افغان در ایران؛ سازمان های حقوق بشر خواهان توقف اعدام ها اند


حقله های دار در ایران
حقله های دار در ایران

چهار افغان در شهر مشهد و یک شهروند دیگر افغانستان در شهر تبریز ایران اعدام شده اند.

سایت «حال وش» که مسایل مربوط به حقوق بشر را پوشش می دهد، در گزارشی نوشته است که این افراد به روز پنجشنبه در زندان وکیل آباد شهر مشهد اعدام شدند.

در گزارش آمده است که زمان طاهری، سلام طاهری، غلام قادر سامانی و ابراهیم نورزی در پیوند به اتهامات مرتبط با مواد مخدر به اعدام محکوم شده بودند.

«حال وش» افزوده است که این مردان افغان به روز چهارشنبه از زندان عمومی به سلول های انفرادی منتقل و صبح روز پنجشنبه اعدام شدند.

سازمان حقوق بشر ایران به روز شنبه در گزارشی گفت که یک افغان به نام ولی الله به اتهام قتل عمد در زندان مرکزی تبریز اعدام شده است، اما زمان اعدامش را مشخص نکرده است.

ایران همه ساله دهها زندانی را اعدام می کند که افغانها نیز گاهی شامل آن اند
ایران همه ساله دهها زندانی را اعدام می کند که افغانها نیز گاهی شامل آن اند

بیش از هشتاد سازمان بین المللی و ایرانی حقوق بشر یک هفته پیش گفتند که همکاری دفتر مبارزه با جرایم و مواد مخدر سازمان ملل متحد با ایران در صورتی ادامه یابد که اعدام های مربوط به مواد مخدر در ایران متوقف شود.

سازمان های مدافع حقوق بشر در بیانیه مشترک در دهم ماه اپریل گفته اند که در پیوند به اعدام های مرتبط به مواد مخدر در ایران هیچ واکنش لازم و مناسب جهانی داده نشده است.

در اعلامیه آمده است که رسانه ها نیز نسبت به این اعدام ها سکوت اختیار کرده اند و به همین دلیل این اعدام ها در مقایسه به سه سال پیش ۱۸ درصد زیاد شده است.

بر اساس گزارش سازمان عفو بین‌الملل، در سال ۲۰۲۳ بیش از هشتصد و پنجاه تن در ایران اعدام شدند، آماری که به گفته اش نسبت به سال ۲۰۲۲ نزدیک به ۵۰ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

گروه های مدافع حقوق بشر انتقاد می کنند که قوه قضائیه ایران به افراد متهم در ایران اجازه نمی دهد که برای خود به شکل آزادانه وکیل مدافع بگیرند.

XS
SM
MD
LG