لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۲۹ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۵۴

نشریۀ آنلاین میرور: بلوچ ها جمعیت سرگردان در پاکستان، ایران و افغانستان اند


تصویر آرشیف : جریان یکی از مظاهرات بلوچ ها
تصویر آرشیف : جریان یکی از مظاهرات بلوچ ها

نشریۀ آنلاین میرور

  • نشریۀ آنلاین بریتانایی میرور، در گزارشی به شرایط سخت زنده گی بلوچ ها در افغانستان، ایران و پاکستان پرداخته است.

در جملات نخست این مقاله میخوانیم که یکی از ترسناک ترین نقاط روی زمین، سرزمین مردم بلوچ است که حکومت های سه کشور آنها را جدایی طلب و سرکش میدانند.

بلوچها در مناطق مرزی بین ایران، افغانستان و پاکستان زنده گی میکنند.

در ادامۀ مقاله به امکانات خیلی ابتدایی زنده گی در این مناطق اشاره شده و این که مردم در کنار فقر با کمبود آب آشامیدنی هم دچار اند.

از سوی هم در این مقالۀ نشریۀ میرور به فعالیت گروه های مسلح، از جمله قاچاقچیان در مناطق بلوچ نشین پرداخته شده است.

در مقاله از شخصی به نام حاجی جمعه خان، یاد شده که به گفتۀ نویسنده گروه قاچاقچی مواد مخدر را در ولایت نیمروز افغانستان دارد.

به نوشتۀ میرور، جمعه خان از سوی ایالات متحدۀ امریکا یکی از بزرگترین قاچاقچیان مواد مخدر در جهان معرفی شده است.

وضعیت بلوچها در قلمرو ایران و پاکستان نیز مشابه است.

میرور به نقل از شاهیندخت ملاوردی، معاون پیشین رییس جمهور ایران نوشته که در سال ۲۰۱۶ ادعا کرده بود که در یکی از روستا های بلوچ نشین ایران تمام مردان به اتهام دست داشتن در قاچاق مواد مخدر اعدام شدند.

میرور مینویسد که در دهۀ اخیر هزاران بلوچ در ایران و پاکستان ناپدید شده اند که ادعا میشود نیروهای امنیتی آنها را اختطاف و بدون محاکمه، شکنجه کرده و به قتل رسانده اند.

در مقاله به نقل از توماس بارفیلد یک محقق پوهنتون باستن امریکا آمده که میگوید، در پاکستان بلوچها ۲۰ سال است که برای استقلال خود میجنگند، در ایران به خاطری که سنی استند مورد سوء ظن حکومت قرار دارند و در افغانستان در قاچاق مواد مخدر و انسان دخیل اند.

در آخر مقالۀ نشریۀ میرور میخوانیم که مناطق بلوچ نشین حدود ۲۳۰۰ سال پیش، هنگام اشغال آن توسط اسکندر کبیر ترسناکترین گوشۀ دنیا دانسته میشد، اکنون نیز وضعیت چندان متفاوت با آن زمان ندارند.

نشریۀ انترنتی عرب نیوز

  • و اما نشریۀ انترنتی عرب نیوز به مجمع اقتصادی جهان در شهر داووس سویس اشاره کرده و گفته که در آن از افغانستان یاد نشد.

مجمع اقتصادی جهان هفتۀ گذشته برگزار شد.

به نوشتۀ نویسندۀ این مقاله، مسایل مهم جهان از جمله حملۀ روسیه بر اوکراین، جنگ در غزه و نزاع بین چین و تایوان به بحث گرفته شد، اما آنچه در این نشست واضحاً از نظر انداخته شده بود وضعیت بد بشری در افغانستان تحت کنترول طالبان بود.

XS
SM
MD
LG