لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۲۹ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۳۶

افزایش تنش میان تهران و اسلام آباد؛ حسینی: به هر تهدید علیه ایران پاسخ می‌دهیم


محمد حسینی معاون رئیس جمهور ایران
محمد حسینی معاون رئیس جمهور ایران

تنش میان دو همسایه افغانستان بالا گرفته و اکنون دو جانب به دفاع از کشور و منافع شان سخن می‌گویند.

ایران حمله بر خاک پاکستان را توجیه کرده و گفته است که هیچ قصدی برای هدف قرار دادن مردم پاکستان نداشته.

محمد حسینی معاون رئیس جمهور ایران، دیروز (۱۷ جنوری) گفت که کشورش به هر تهدید از هر جانبی که باشد پاسخ خواهد داد:
"در بحث پاکستان، بارها تذکر داده شده که باید مانع این افراد شوند. کسانی که بیایند در ایران و تعدادی از مردم را به شهادت برسانند. لذا طبیعی بود که واکنش جمهوری اسلامی را داشته باشیم و این موجب امنیت نظام ما خواهد شد. این اقتداری که جمهوری اسلامی دارد."

همزمان حسین امیر عبداللهیان وزیر خارجه ایران که برای اشتراک در اجلاس اقتصادی داووس به سوئیس سفر کرده، حمله کشورش به پاکستان را توجیه کرده است.

او گفته که ایران به تمامیت ارضی پاکستان احترام می‌گذارد اما افزوده که کشورش اجازه نخواهد داد تا امنیت ملی اش با خطر روبرو شود.

حمله راکتی و طیاره های بدون سرنشین از سوی ایران سه شنبه در ایالت بلوچستان پاکستان رخ داد که بر اساس گزارش ها، در نتیجه آن دو کودک کشته شدند.

حکومت پاکستان در مورد محل مشخص حمله چیزی نگفته اما رسانه های این کشور گزارش داده اند که این حمله در منطقه سبزکوه، در نزدیکی پنجگور ایالت بلوچستان رخ داده است.

  • واکنش پاکستان

ممتاز زهرا بلوچ سخنگوی وزارت خارجه پاکستان دیروز چهارشنبه در یک نشست خبری گفت که ایران مسئول هر گونه پیامد این رویداد است:
"این گونه اقدام غیرقانونی، به هیچ صورت قابل پذیرش نیست و هیچ توجیهی هم ندارد. پاکستان حق دارد به چنین اقدام غیرقانونی پاسخ دهد. تمام مسئولیت و پیامد ها هم به دوش ایران است."

همزمان، یک هیئت پاکستان تحت ریاست کامران تیسوری والی ایالت سند که با حدود۵۰ تن از تاجران به ایران رفته بود، چهارشنبه با لغو این سفر، دوباره به کراچی بازگشت.

قرار بود این هیئت در نمایشگاه صنعتی چابهار اشتراک کند اما اکنون والی سند گفته که از تمامی تاجران پاکستانی خواسته تا به کشور شان باز گردند.

ایران ادعا کرده که قصد این کشور از حمله بر خاک پاکستان، هدف قرار دادن گروه جنگجوی جیش العدل بوده است.

رادیو فردا، بخش ایران رادیو آزادی گزارش داده که مقر این گروه در منطقه سبزکوه است. در ادامه به نقل از اعلامیه منسوب به گروه جیش العدل در شبکه تلگرام آمده که شش طیاره انتحاری بدون سرنشین و چند راکت، خانه ها و خانواده های اعضای این گروه را هدف قرار دادند.

در حال حاضر پاکستان و ایران سفیران شانرا از اسلام آباد و تهران فرا خوانده اند و در عین حال نشست های رسمی میان مقام های دو کشور را لغو کرده اند.

ایران یک روز پیش تر از این مناطقی را در خاک سوریه و عراق هدف حملات راکتی قرار داد. این یک اقدام تلافی جویانه پس از حمله انتحاری درکرمان ایران بود، حملۀ که نزدیک به صد کشته برجای گذاشت و مسئولیتش را گروه دولت اسلامی معروف به داعش پذیرفت.

XS
SM
MD
LG