لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۲۹ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۵۴

ایرانی ها در آستانه سال نو بر مزار عزیزان مبارز شان حضور یافتند و تجدید تعهد کردند


ایرانی ها بر مزار عزیزان شان
ایرانی ها بر مزار عزیزان شان

مردم و خانواده‌های ده‌ها تن از کشته‌شدگان اعتراضات زیرعنوان «زن، زندگی، آزادی» با فرارسیدن آخرین پنجشنبه سال هجری شمسی ، با حضور بر مزار عزیزان خود یاد آن‌ها را گرامی داشتند.

درویدیوها و تصاویری که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده دیده می شودکه ، خانواده‌های جانباختگان اعتراضات در سنندج روز ۲۴ حوت ، آخرین پنجشنبه سال ۱۴۰۲، و با وجود جو امنیتی شدید، بر سر مزار عزیزان خود حاضر شدند.

گزارش‌ها همچنین از حضور خانواده‌ها بر سر مزارهای مهسا موگویی قهرمان تکواندواز اصفهان، آیلار حقی داکتر از تبریز، محسن موسوی از تهران ، ابوالفضل مهدی‌پور و ده‌ها تن دیگر ‌که سال گذشته کشته شدند خبرداد.

گزارش رادیو فردا/بخش ایران رادیو اروپای آزاد می افزاید که مادر محمدجواد زاهدی از کشته‌شدگان اعتراضات اخیر نیز روز پنجشنبه با حضور بر مزار فرزندش، در صفحه اینستاگرام خود نوشت که "این روز سنگین‌تر و دردناک‌تر از سال قبل است."

تصویر یکی از قربانیان رویداد های اخیر در ایران
تصویر یکی از قربانیان رویداد های اخیر در ایران

ویدئویی نیز در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است که پدر و مادر شاهو بهمنی از جان‌باختگان اعتراضات اخیر را بر سر مزار فرزند‌شان نشان می‌دهد.

در ویدیوی دیگری، خانواده سینا نادری از کشته‌شدگان اعتراضات در کرمانشاه، سفره هفت‌سین را بر سنگ مزار او چیده‌اند.

کامیلیا سجادیان، مادر محمد حسن ترکمان، نیز با حضور بر مزار فرزندش گفت که مسیر او را ادامه میدهد:

" خودم شخصا تازمانیکه به آن عدالت وبه آن آزادی وبه آن شرافت نرسم این مسیر را ادامه میدهم . این مسیر را ادامه میدهم ، صدای عدالت وآزادی ام ، صدای فریاد محمد حسن ام که به ناحق کشته شده واگر دراین مسیرهم هراتفاقی رخ دهد اصلا برای من مهم نیست چونکه دستم (در) دست خدا است وشک ندارم که خدا هم کنار بندهاش است."

تصویری از مهسا امینی بانوی که در توقیف گشت ارشاد جان داد
تصویری از مهسا امینی بانوی که در توقیف گشت ارشاد جان داد

یک سال قبل تعداد بسیاری از ایرانی ها دراعتراض بر پائین آمدن سطح معیشت ومحدودیت برآزادی ها به سرک ها برآمدند. این نا آرامی بعد از جان باختن مهسا امینی، بانوی ۲۲ ساله در توقیف پولیس گشت ارشاد که به اتهام بدحجابی بازداشت شده بود بیشتر گسترش یافت .

درجریان سرکوب این اعتراضات ، به اساس گزارش های سازمان های حقوق بشر تقریبا ۶ صد نفر کشته وهزاران تن دیگر بازداشت شدند.

محاکم ایران چندین نفر از اعتراض کنندگان را به اعدام محکوم کردند که این اقدام سبب افزاش خشم وانزجار دربرابر پالیسی های رژیم جمهوری اسلامی ایران شد. حکومت ایران متهم شده که برای جلوگیری از نا آرامی های بیشتر خانواده های قربانیان را از طریق احضار و توقیف دسته جمعی زیر فشار قرار میدهد تا درمراسم یابود عزیران خود اشتراک نکنند.

افزایش این فشار ها اعتراض سازمان های بین المللی وحقوق بشر را بدنبال داشت.

XS
SM
MD
LG