لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۱۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۳۱

دو جریان نظامی مخالف طالبان به ادامه مبارزهٔ مسلحانه در افغانستان تاکید کردند


تعدادی از افراد و فرماندهان جبهه نظامی مقاومت در برابر طالبان که عمدتا در مناطق شمال افغانستان فعالیت می کنند
تعدادی از افراد و فرماندهان جبهه نظامی مقاومت در برابر طالبان که عمدتا در مناطق شمال افغانستان فعالیت می کنند

رهبران جبهه‌های نظامی مخالف حکومت طالبان موسوم به "مقاومت ملی افغانستان" و "آزادی افغانستان" در یک نشست آنلاین بر مبارزۀ مشترک در برابر طالبان تأکید کردند.

احمد مسعود، رهبر جبهۀ مقاومت ملی افغانستان در این نشست که به مناسبت یک سالگی کشته شدن برخی از فرماندهان و افراد جبهۀ آزادی افغانستان برگزار شده بود، مدعی شد که راهی جز مبارزۀ نظامی در برابر طالبان وجود ندارد:

"طالبان به هیچ عنوان افغانستان را خانۀ مابقی مردم افغانستان نمی‌دانند و در مقابل چنین مفکوره و تاریک اندیشی راهی جز مبارزه و مقاومت نداریم."

احمد مسعود رهبر جبهه مقاومت ملی افغانستان
احمد مسعود رهبر جبهه مقاومت ملی افغانستان

همچنان یاسین ضیا، رهبر جبهۀ آزادی افغانستان در این نشست گفت:

"هر قدر که ما زود باهم یکجا شویم همانقدر عمر اینها {طالبان} کوتاه می‌شود، امتحان شرط است، بی‌آیید که برای سه ماه امتحانی همۀ ما یکجا شویم و هر اختلاف دیدگاه که داریم گوشه بگذاریم باهم شویم و ببینیم که طالب تاب می‌آورد؟"

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان به پرسش‌ها در این باره پاسخ نداد، اما پیش از این در واکنش‌های به نشست‌های این چنینی مقام‌ها و چهره‌های سیاسی نظام پیشین جمهوریت مدعی شده بود که این چهره‌ها آزمایش شده هستند.

از سوی دیگر این دو جبهه مدعی شدند که در حملات جداگانۀ به روز شنبه در کابل بر افراد طالبان تلفات وارد کردند.

جبهۀ مقاومت ملی افغانستان با نشر اعلامیه‌ای در صفحۀ ایکس خود ادعا کرده که در دو حملۀ جداگانه روز شنبۀ این جبهه بر حوزه‌های چهارم و پنجم امنیتی طالبان در شهر کابل سه نیروی طالبان کشته و سه تن دیگرشان زخمی شده اند.

جبهۀ آزادی افغانستان نیز با نشر ویدیویی مدعی شده که روز شنبه در حمله بر یک واسطه نظامی طالبان در منطقۀ کارتۀ نو شهر کابل دو نیروی طالبان را کشته و سه تن‌شان را زخمی ساخته است.

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان در این مورد به پرسش‌های رادیو آزادی پاسخ نداد، اما سخنگویان حکومت طالبان در بیشتر موارد حملات منسوب به جبهات نظامی مخالف خود را تأیید نکرده اند.

از سوی دیگر انتونیو گوتیرش، سرمنشی ملل متحد چندی پیش در گزاراشی ارزیابی توانایی‌های نظامی گروه‌های مخالف طالبان را دشوار خواند؛ زیرا به گفتۀ او، ادعاهای رسانه‌ها در مورد اکثر حملات این گروه‌ها قابل تأیید نیست.

انتونیو گوتیرش، سرمنشی ملل متحد
انتونیو گوتیرش، سرمنشی ملل متحد

سرمنشی ملل متحد با این وجود گفته بود که از نوامبر سال ۲۰۲۳ تا ۱۰ جنوری سال ۲۰۲۴، جبهۀ آزادی افغانستان ۲۴ حملۀ تأیید شده را انجام داده است.

در این حال جنرال فرید احمدی، فرمانده نیروهای ویژۀ ارتش جمهوری پیشین می‌گوید، از زمان حاکمیت طالبان بر افغانستان، جبهات نظامی مخالف آنان در یک جغرافیای محدود فعال بوده اند.

او در صحبت با رادیو آزادی گفت، اگر این جبهات در سطح تکتیکی و ستراتیژیک پلان و دیدگاه مشترک داشته باشند، می‌توانند حمایت بدست آورده و برای طالبان تهدید تلقی شوند:

"روی یک هدف بزرگ ملی مشترک کار بکنند، دیدگاه‌های کوچک و سلیقه‌ها را کنار بگذارند و می‌توانند به یک چالش واقعی و تهدید به گروه طالبان تبدیل شوند در آن صورت حمایت جامعۀ جهانی را برای یک تغییر و تحول محیط سیاسی در افغانستان مهیا بکنند."

این درحالیست که به شمول ایالات متحدۀ امریکا شماری از کشورهای جهان گفته اند که از مبارزات مسلحانه و جنگ در افغانستان حمایت نمی‌کنند و بر ایجاد تعامل از راه گفتگو تأکید کردند.

از جمله چندی پیش وزارت خارجۀ بریتانیا گفت، از هیچ‌کسی که به‌ دنبال تغییرات سیاسی در افغانستان از طریق خشونت باشد حمایت نمی‌کند و افزوده بود که خشونت از هر نوع که باشد به نفع افغانستان یا جامعۀ جهانی نیست.

XS
SM
MD
LG