لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۱۳ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۳۸

جنگ خونین و ویرانگر غزه وارد هفتمین ماه شد، اما تلاش های صلح تاکنون نتیجه نداده است


ادامه جنگ بخش های زیادی از غزه را به یک ویرانه مبدل کرده است
ادامه جنگ بخش های زیادی از غزه را به یک ویرانه مبدل کرده است

به روز یکشنبه(هفتم اپریل) شش ماه از آغاز جنگ بین اسرائیل و گروه حماس در نوار غزه، می گذرد.

مواد غذایی در نوار غزه به شدت کمیاب شده و سازمان ملل متحد در مورد قحطی شدید هشدار داده، گفته است که تعداد بسیار کمی از فلسطینی ها در سرزمین های محاصره شده، توانایی مهاجرت به مناطق دیگر را دارند.

جنگ در نوار غزه پس از آن آغاز شد که گروه حماس در ۷ اکتبر بر اسرائیل حمله کرد که در نتیجه حدود ۱۲۰۰ تن کشته و ۲۴۰ تن هم به گروگان گرفته شدند.

به دلیل ادامۀ جنگ، اکثریت ساکنان نوار غزه از مناطق اصلی شان آواره شده اند و بیشتر آنها به شهر رفح در جنوب این منطقه پناه برده اند.

جنگ هر روز به تعداد آواره گان و نیازمندان افزوده است
جنگ هر روز به تعداد آواره گان و نیازمندان افزوده است

براساس خبرگزاری اسوشیتدپرس، در حالیکه گروه حماس از نوار غزه، حزب الله و سایر گروه های افراطی به فیر راکت ها بر اسرائیل از جنوب لبنان ادامه داده اند، این وضعیت باعث درگیری متقابلی شده که از قبل باعث آواره شدن هزاران تن در دو سوی سرحد اسرائیل شده است.

در جریان آتش بس موقت که در ماه نوامبر سال گذشتۀ میلادی به مدت ۷روز ادامه داشت، شماری از گروگان های اسرائیلی در بدل ده ها اسیر فلسطینی آزاد شدند، اما بیش از ۱۰۰ تن همچنان در گروگان باقی مانده اند.

گروه حماس این گروگان ها و اجساد شماری از گروگان های کشته شده را نزد خود نگهداشته است.

اردوی اسرائیل به روز شنبه اعلام کرد که جسد یک گروگان را پیدا کرده است.

گروه حماس روز شنبه، همچنان بر موضع قبلی خود که تامین آتش بس در نوار غزه است، پافشاری نموده اعلام کرد که برای دور جدید مذاکرات، با اعزام یک هیئت به شهر قاهره، پایتخت مصر، موافقت کرده است.

نیرو های اسرائیلی در بخشی از نوار غزه
نیرو های اسرائیلی در بخشی از نوار غزه

براساس خبرگزاری فرانسپرس، قرار است که نمایندگان ایالات متحده امریکا، اسرائیل و حماس، یکشنبه هفته جاری در مورد تامین آتش بس در نوار غزه و تبادلۀ اسرا در قاهره گفتگو کنند.

گروه حماس همچنین خواستار خروج نیروهای اسرائیلی از نوار غزه، بازگشت آوارگان به سرزمین های شان، تردد آزادانه مردم، ارائه کمک های بشری و پناهگاه به مردم و تبادلۀ اسرا شده است.

وزارت صحت نوار غزه که تحت کنترل حماس است، به روز شنبه اعلام کرد که تعداد فلسطینی های کشته شده در جنگ جاری به ۳۳ هزار و ۱۳۷ تن و تعداد زخمی ها به ۷۵ هزار و ۸۱۵ تن رسیده است.

این ارقام توسط منابع مستقل تائید نشده است.

آرش همایون

XS
SM
MD
LG