لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۲۸ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۳۱

پس از ختم عملیات اردوی اسرائیل در «شفاخانهٔ الشفاء» وضعیت این مرکز صحی وخیم است


وضعیت شفاخانه در غزه
وضعیت شفاخانه در غزه

بدنبال خروج نیروهای اسرائیلی از شفاخانه الشفاء گزارش های مختلفی دربارۀ چگونگی وضعیت درآنجا نشر شده است.

اردوی اسرائیل یورش براین شفاخانه را موفق ترین عملیات جنگ شش ماهه درنوار غزه عنوان می کند.

خبرگزاری اسوشیتد پرس از قول نظامیان اسرائیلی گزارش میدهد که درجریان این عملیات شماری از اعضاء و رهبران عملیاتی حماس ودیگر گروه های تندرو را از بین برده ، اسلحه و اطلاعات ارزشمندی را بدست آورده اند.

حماس که با اسرائیل درگیر است ازسوی امریکا واتحادیه اروپا به عنوان یک سازمان هراس افگن شناخته می شود.

دانییل هگاری ، یک سخنگوی اردوی اسرائیل گفته که حماس و دیگر گروه های فلسطینی مرکز اصلی سنگرهای خود درشمال نوار غزه را دراین شفاخانه ساخته بودند.

افراد گروه حماس
افراد گروه حماس

نظامیان اسرائیلی می گویند که درجریان این عملیات حدود نه صد فرد مظنون را بازداشت کرده اند که بیش از ۵۰۰ نفر آنها اعضای حماس اند.

اما سازمان جهانی صحت میگوید چندین نفر از بیماران درجریان عملیات نیروهای اسرائیل دراین شفاخانه جان باخته اند ووضعیت ده ها بیمار دیگر وخیم است.

ملل متحد می گوید عملیات اردوی اسرائیل این شفاخانه را که از قبل بخش اعظم فعالیت هایش به علت جنگ متوقف شده بود بیشتر ویران کرد.

یک باشنده نوار غزه به نام محمد مهدی که ازشفاخانه الشفا برگشته به خبرگزاری اسوشیتد پرس گفته که این شفاخانه به گونه کامل ویران شده است.

وی افزود که چندین ساختمان شفاخانه به آتش کشیده شده واو ده جسد را دیده است. یک باشنده دیگر نوار غزه به نام ابوعوف گفته وضعیت را نمی توان با کلمات توصیف کرد وی اردوی اسرائیل را به تخریب شفاخانه متهم کرد.

اسرائیل می گوید حماس از تاسیسات شفاخانه بحیث سنگر جنگ استفاده می کرد اما وزارت صحت عامه نوار غزه که زیرکنترول این گروه است با تکذیب این ادعا اردوی اسرائیل را به کشتن غیرنظامیان واز بین بردن تاسیسات صحی متهم کرد.

زخمی های جنگ به ویژه زنان و کودکان دسترسی اندکی به خدمات صحی در غزه دارند
زخمی های جنگ به ویژه زنان و کودکان دسترسی اندکی به خدمات صحی در غزه دارند

سازمان جهانی صحت اواخریکشنبه در شبکه اجتماعی ایکس ، تویتر سابق نوشت که بعد ازآغاز عملیات نیروهای اسرائیلی ۲۱ تن از مریضان درشفاخانه الشفاء جان باخته اند. تدروس ادهانوم گیبریاسوس رئیس این سازمان گفت که هنوز هم بیش از صد مریض دراین شفاخانه باقیمانده اند که از جمله چهار کودک اند ووضعیت ۲۸ تن دیگر وخیم است.

جنگ درنوار غزه بعد از حمله هفتم اکتوبر حماس و دیگر گروه های فلسطینی به جنوب اسرائیل که درآن حدود ۱۲۰۰ نفر کشته و ۲۵۰ تن دیگر گروگان گرفته شد آغازگردید.

درجریان جنگ شش ماهه درنوار غزه طبق آمار فلسطینی ها بیش از ۳۲ هزار نفر دراین نوار کشته شده اند.

XS
SM
MD
LG