لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۲۸ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۱۲

واکنش ها به رویداد قونسلگری ایران در دمشق؛ رئیسی:این جنایت ناجوانمردانه بی پاسخ نخواهد ماند


ابراهیم رئیسی رئیس جمهور
ابراهیم رئیسی رئیس جمهور

بدنبال حمله هوایی منسوب به اسرائیل به قونسلگری ایران در دمشق ، وزارت خارجه ایران کاردار سفارت سویس را به عنوان حافظ منافع امریکا درایران احضار کرد.

حسین امیر عبداللهیان وزیرخارجه ایران اوایل امروز سه شنبه درشبکه اجتماعی ایکس / تویتر سابق نوشت که " پیام مهمی به حکومت امریکا به عنوان حامی رژیم صهیونیستی ارسال شد."

وزیرخارجه ایران افزود که کاردار سفارت سویس شب گذشته احضار ودربارۀ ابعاد این حمله ومسئولیت امریکا با وی گفتگو شده است.

این درحالیست که وبسایت اکسیوس به نقل از یک مقام امریکایی که نامش را اعلام نکرده می گوید که امریکا به ایران گفته " هیچ دخالت یا اطلاعی دقیقی" درمورد حمله اسرائیل نداشته است.

بنوشته اکسیوس ، این پیام نشان میدهد که حکومت امریکا به رهبری جوبایدن " نگران است که حمله اسرائیل به افزایش تنش درمنطقه وازسرگیری حملات شبه نظامیان طرفدار ایران علیه نیروهای امریکایی منجر خواهد شد."

حمله راکتی در دمشق منجر به تخریب کامل ساختمان قونسلگری ایران شد
حمله راکتی در دمشق منجر به تخریب کامل ساختمان قونسلگری ایران شد

درعین حال ، دارالانشای شورای عالی امنیت ملی ایران نیز صبح سه شنبه اعلان کرد که درجلسه این شورا که شامگاه دوشنبه با حضور رئیس جمهور ابراهیم رئیسی و رئیس شورا تشکیل شد تصمیمات مقتضی اتخاذ گردید.

گزارش رادیو فردا / بخش ایران رادیو اروپای آزاد می افزاید که درحمله به قونسلگری ایران در دمشق هفت افسرسپاه پاسداران به شمول محمد رضا زاهدی یکتن از قوماندان های ارشد این نیروها کشته شدند.

پایگاه خبری جماران ازآقای زاهدی به عنوان قوماندان سابق قوای هوایی سپاه پاسداران واز اعضای فعال نیروی قدس سپاه نام برده که قوماندانی این نیرو در سوریه ولبنان را بدوش داشت.

مقامات ایران می گویند که این حمله نقض قوانین ، تعهدات وکنوانسیون های بین المللی است ونمایندگی ایران درملل متحد خواستار برگزاری نشست فوری شورای امنیت این سازمان شده است.

رئیس جمهورابراهیم رئیسی دراعلامیه صبح سه شنبه خود این حمله را " ترور کور" خوانده خطاب به اسرائیل نوشت که " این جنایت ناجوانمردانه " بی پاسخ نخواهد ماند.

اسرائیل که معمولا از تایید یا تکذیب این نوع حملات خودداری میکند، روز سه شنبه نیز دانیل هگاری سخنگوی اردوی این کشور گفت درمورد این یا آن حمله که خبر آن دررسانه های خارجی منتشر شده اظهارنظرنمی کند واردوی اسرائیل صرف برجنگ جاری درغزه تمرکز دارد وکوشش خواهد کرد که اهداف تعیین شده این جنگ را پیگیری کند.

ولی وبسایت اکسیوس به نقل از یک مقام ارشد اسرائیل نوشت که اردوی این کشور برای حملات تلافی جویانه شبه نظامیان مورد حمایت ایران درسوریه درحالت آماده باش قرار دارد.

تصویر آرشیف: روزنامه نیویارک تایمز
تصویر آرشیف: روزنامه نیویارک تایمز

ازسوی دیگر ، روزنامه نیویارک تایمز به نقل از " مقامات اسرائیلی" ویک " عضو سپاه پاسداران که برنیروی قدس نظارت دارد " نوشت که حمله اسرائیل به ساختمان وابسته به جمهوری اسلامی ایران در دمشق جلسه ای را هدف قرار داد که درآن مقامات استخباراتی ایران وشبه نظامیان فلسطینی قرار بود دربارۀ جنگ غزه گفتگو کنند.

گزارش می افزاید که رهبران گروه جهاد اسلامی فلسطین وگروهی از شبه نظامیان غزه که حکومت ایران آنها را حمایت می کند درنشست دوشنبه درساختمان قونسلگری حضور داشتند.

چهار مقام اسرائیلی که خواسته اند نیویارک تایمز نام آنها را ذکر نکند گفته اند که عملیات حمله هوایی کار کشورشان بود اما وضعیت دیپلوماتیک برای ساختمان هدف قرار گرفته را رد کردند.

این مقامات ادعا کردند که این ساختمان درتسلط سپاه پاسداران وفعالیت آن بود وبه همین دلیل "یک هدف نظامی مشروع " دانسته می شود.

XS
SM
MD
LG