لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۱۱

هشدار به طالبان پاکستانی در افغانستان؛ زهرا بلوچ: مذاکره نمیکنیم، "تی تی پی" را شکست میدهیم


تعدادی از جنگجویان تحریک طالبان پاکستان که عمدتا در مناطق سرحدی میان افغانستان و پاکستان فعالیت می کنند
تعدادی از جنگجویان تحریک طالبان پاکستان که عمدتا در مناطق سرحدی میان افغانستان و پاکستان فعالیت می کنند

با وجود تأکید طالبان در افغانستان بر آغاز گفتگوها بین طالبان پاکستانی و حکومت پاکستان، وزارت خارجهٔ این کشور هر گونه گفتگو با تحریک طالبان پاکستان (تی‌تی‌پی) را رد کرد.

ممتاز زهرا بلوچ، سخنگوی این وزارت روز پنج‌شنبه در نشست خبری هفته‌وار خود در پاسخ به یک پرسش به رسانه‌ها گفته است که این کشور به شمول «تی‌تی‌پی» با همه گروه‌های مسلح جنگیده و آن‌ها را شکست خواهد داد.

پاکستان از مقام‌های حاکم طالبان در افغانستان انتظار دارد که در برابر گروه‌های هراس‌افگن مستقر در این کشور و رهبری آن‌ها که به گفته خانم بلوچ حملات بر پاکستان را انجام می‌دهند، اقدام فوری انجام دهند.

ممتازز زهرا بلوچ سخنگوی وزارت خارجه پاکستان
ممتازز زهرا بلوچ سخنگوی وزارت خارجه پاکستان

وزارت خارجهٔ پاکستان درحالی این موضوع را مطرح می‌کند که دو روز پیش محمد نبی عمری معاون وزیر داخلهٔ حکومت طالبان در یک نشست در خوست گفته بود که پاکستان به جای جنگ با تحریک طالبان پاکستان (تی‌تی‌پی) گفتگو کند:

“جنگ‌ها را دیدیم، جنگ‌ها بیوه و یتم پیدا می‌کند، جنگ نظام‌ها را فرومی‌پاشد و وطن را ویران می‌کند و اقتصاد را از بین می‌برد، در بین خود جور آمده و مذاکره کنید.”

در سال ۲۰۲۲ میلادی با پا درمیانی طالبان در افغانستان گفت‌وگوهای صلح میان اسلام‌آباد و تحریک طالبان پاکستان صورت گرفت، بجز از آتش بس کوتاه مدت، نتیجهٔ دیگری در پی نداشت.

این درحالی‌ست که پس از آغاز حاکمیت دوبارهٔ طالبان بر افغانستان، حملات تحریک طالبان پاکستان (تی‌تی‌پی) بر پاکستان افزایش یافته است، گروه مسلح که به باور پاکستان برایش از سوی حکومت طالبان پناهگاه‌های امن داده شده‌است.

پاکستان بارها خواستار مبارزه در برابر این گروه از سوی حکومت طالبان در افغانستان شده‌است، اما حکومت طالبان همواره ادعاهای پاکستان را رد کرده و گفته است که پاکستان مسئولیت ناامنی‌های خود را به شانه‌های افغانستان نه‌اندازد و ریشهٔ ناامنی خود را در داخل حل کند.

XS
SM
MD
LG