لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۴۴

اتهام تازهٔ پاکستان علیه افغانستان؛ « حمله به انجنیران چینی کار یک افغان بود»


نیروهای پولیس و تیم تحقیقاتی درحال بررسی محل سقوط موتر انجنیران چینی اند که به داخل یک دره سقوط کرده است
نیروهای پولیس و تیم تحقیقاتی درحال بررسی محل سقوط موتر انجنیران چینی اند که به داخل یک دره سقوط کرده است

مرکز امنیت و تحقیقات پاکستان می گوید که در سه ماه نخست سال جاری میلادی ۴۳۰ نفر در رویداد های امنیتی در پاکستان کشته شده اند.

بر اساس گزارش این مرکز، ۲۸۱ نفر از کشته شدگان نیروهای امنیتی و غیرنظامی پاکستان و بقیه مخالفان مسلح دولت اند.

در این گزارش آمده که بیشترین حوادث امنیتی یعنی ۹۲ درصد در ایالت های بلوچستان و خیبر پختونخوا رخ داده اند.

اما آخرین حمله به جان انجینران چینی، در شنگله ي ایالت خیبر پختونخوا بوده است.

پاکستان حمله به این انجینران را کار تحریک طالبان پاکستان (تی تی پی)خوانده، اما این گروه دست داشتن در این حمله را رد کرده است.

همزمان، پاکستان به روز دوشنبه گفت که این حمله توسط یک افغان انجام شده و او یک موتر پر از مواد منفجره را از طریق گذرگاه چمن بلوچستان وارد پاکستان کرده بود.

نیرو های پاکستانی در حال گشت زنی در یک منطقه نا امن خیبرپشتونخواه
نیرو های پاکستانی در حال گشت زنی در یک منطقه نا امن خیبرپشتونخواه

سمیع یوسف زی، تحلیلگر امور سیاسی و روزنامه نگار آزاد در پاکستان می گوید که پاکستانی ها در این مورد به تیم چینی در حال بررسی رویداد باید یک چیزی بگویند. او اضافه کرد:

«خیلی جالب است که یک موتر چگونه ۱۱۶۰ یا ۱۱۹۰ کیلومتر مسیر را می پیماید و در حمله مورد استفاده قرار می گیرد. من فکر می کنم که حکومت پاکستان چیزی ( سند و مدارکی ) نزد خود داشته باشد. چرا که برای چینایی ها هم ثابت سازد. چونکه یک تیم تحقیقاتی چینایی ها در پاکستان است . آنها هم این قضیه را دنبال می کنند.»

اخترعلی شاه افسر سابق پولیس خیبر پختونخوا به رادیو دیوه صدای امریکا گفت که انتقال یک موتر پر از مهمات به محل حادثه در یک جاده ای کوهستانی و طولانی

کار آسان نیست. به گفته او تنها در صورتی امکان پذیر است که در مسیر هیچ پوسته ی امنیتی وجود نداشته باشد و یا اصلا تلاشی نشود.

مرکز تحقیقات و امنیت پاکستان می گوید که در سه ماه گذشته ۱۷۸ نفر در ایالت بلوچستان کشته شده اند.

پاکستان، بیشتر حوادث امنیتی در خیبر پختونخوا را که تحریک طالبان پاکستان مسئولیت آن را به عهده می گیرد، به افغانستان مرتبط می کند و از مقامات طالبان می خواهد که پناهگاه های مخالفان مسلح پاکستان را در افغانستان از بین ببرند.

بخش اعظم حملات در پاکستان به تحریک طالبان پاکستانی نسبت داده میشود
بخش اعظم حملات در پاکستان به تحریک طالبان پاکستانی نسبت داده میشود

اما طالبان ادعای پاکستان را رد کرده و می گویند که پاکستان بار مسئولیت ناکامی خود را بر دوش دیگران می اندازد.

در کنار سایر گروه های مسلح، تحریک طالبان پاکستان و اردوی آزادیبخش بلوچستان نیز مسئولیت حملات در پاکستان را بر عهده می گیرند.

بر اساس گزارش مرکز تحقیقات و امنیت پاکستان، گروه های مسلح مسئولیت کمتر از ۲۰ درصد حملات در سه ماه نخست سال جاری را بر عهده گرفته اند.

در این حال، یک نهادی غیردولتی پاکستان، انستیتوت مطالعات نزاع و امنیتی پاکستان، می گوید که گروههای مخالف مسلح، نقاط کلیدی را هدف قرار دادند و چهار حمله انتحاری را در ماه مارچ گذشته انجام دادند.

در گزارش این موسسه، حملات به مرکز اردو در منطقه میرعلی وزیرستان شمالی، مجتمع اداری بندر گوادر، بر میدان هوایی نیروی بحری در شهر تربت بلوچستان و آخرین حمله بالای انجینران چینی در بیشام از مهمترین آنها است.

XS
SM
MD
LG