لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۲۲

پایان مذاکرات هیئت تجارتی پاکستان با طالبان؛ « برخی از مسایل مهم حل ناشده ماند»


هیئت تجارتی پاکستان که در کابل با مقامات طالبان دیدار کرد
هیئت تجارتی پاکستان که در کابل با مقامات طالبان دیدار کرد

خوش بینی های زیادی در کابل و اسلام آباد در باره نتایج سفر هیئت تجارتی پاکستان به افغانستان وجود دارد، اما مذاکرات دو طرف در برخی زمینه های مهم، بی نتیجه پایان یافت.

هیأتی به سرپرستی خرم آغا معاون وزارت تجارت پاکستان روز دوشنبه (۲۵ مارچ) وارد کابل شد. این سفر دو روزه بود.

هیئت در این مدت با مقام های طالبان در مورد برداشتن موانع از سر راه روابط تجارتی دو کشور گفتگو کرد.

ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان روز پنجشنبه (۲۸ مارچ) در اعلامیه ی از توافق میان دو طرف خبر داد.

خان جان الکوزی
خان جان الکوزی

در این حال، به روز جمعه خانجان الکوزی، رئیس اتاق های مشترک تجارت افغانستان و پاکستان در گفتگوی با رادیو آزادی در پاسخ به سوالی مبنی بر سرنوشت صدها کانتینر کالای تاجران افغان گیرمانده در بندر کراچی پاکستان گفت که در این باره بحث شد، ولی توافق صورت نگرفت:

«سر این مساله بحث شد، فعلاً تعهد سپرده شد که بالای آن کار می کنند. حالا شرایط در این مورد مساعد نیست، همین که برگشتند، موضوع را حل می کنند. این کالاهایی اند که درج فهرست اموال ممنوعه می باشند. ما از این موضوع یاد کردیم ، گفتند که با ادارات خود در این رابطه صحبت می کنند و مطابق پالیسی حکومت یک راه حل پیدا می کنند. یعنی وعده سپرده شد، اما مشکل آن حل نشده.»

آقای الکوزی می گوید که در این کانتینرها که تعداد آنها به دو تا سه صد کانتینر می رسد، اقلام با ارزش مانند وسایل برقی یا الکترونیکی، اموال لوکس و لوازم آرایش بارگیری شده و به همین دلیل ارزش آنها بالاست.

همزمان آذرخش حافظی تحلیلگر مسائل اقتصادی افغان در جرمنی به رادیو آزادی دلیل اینکه چرا پاکستان کانتینر های اموال تاجران افغان را متوقف کرده، چنین بیان کرد:

« دلیل شان این بوده که تعرفه گمرکی این اموال در پاکستان بالاست و احتمال دارد که این اموال دوباره ری ایکسپورت شود،در حالیکه این موضوع درست نیست. زیراکه ترانسپورت زمینی سیستم های مدرن (جی پی آر اس) دارد و آن نشان می دهد که محموله ها در کجا موقعیت دارند. گذشته از آن، صادارت دو باره آن ممکن نیست ، چرا که نخست راه های آزاد که در میان قبایل دو طرف سرحدی موجود بودند، بسته شده اند و چند گذرگاه اند که در آن نیروهای مسلح، پولیس سرحدی و ماموران گمرکی پاکستان حضور دارند. بنأ احتمال ری ایکسپورت دیگر وجود ندارد.اما سیاست های سختگیرانه متأسفانه سبب شده که حجم عمومی تجارت بین دو کشور و حجم ترانزیت کالا از پاکستان از طریق افغانستان به آسیای مرکزی کم شود.»

آذرخش حافظی
آذرخش حافظی

اختلاف بر سر انتقال صدها کانتینر تاجران افغان از بندر کراچی ماه هاست که ادامه دارد. اما برای حل آن اقدامی صورت نگرفته است.

پارسال در ماه جدی حدود ۵۰۰ کانتینر کالا ها به بندر چاه بهار ایران انتقال یافتند.این کالاهای تجارتی از اندونزی و مالزی بارگیری شده و راهی افغانستان شده بودند.

اما پس از آنکه مقامات پاکستانی برای کالاهای تاجران افغان در بندر کراچی قیمت بالایی تعیین کردند، این تاجران تصمیم گرفتند کانتینر های خود را به بندر چابهار ایران بفرستند.

تنش میان افغانستان و پاکستان سابقه طولانی دارد، اما پس از بمباردمان ولایات خوست و پکتیکا در ۱۸ مارچ توسط طیاره های جت پاکستانی، تنش میان دو کشور به مرحله جدیدی رسید.

پاکستان مدعی شد که این حمله هوایی را به پایگاه های طالبان پاکستان انجام داده است، اما حکومت طالبان بار دیگر وجود مراکز طالبان پاکستانی در افغانستان را تکذیب کرد.

اما آگاهان امور می گویند که این سفر هیئت پاکستانی به افغانستان به دعوت حکومت طالبان، تلاشی برای بازگرداندن روابط عادی بین دو کشور تلقی می شود.

XS
SM
MD
LG