لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۱۳ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۲۵

مشکلات تجارت و ترانزیت با پاکستان منجر به رو آوردن تاجران افغان به مسیر ایران شده است


مسیر ترانزیت کالا از تورخم به افغانستان و برعکس آن همواره با مشکلات راه بندان و جنجال های گمرکی به همراه بوده است
مسیر ترانزیت کالا از تورخم به افغانستان و برعکس آن همواره با مشکلات راه بندان و جنجال های گمرکی به همراه بوده است

تاجران افغان پس از وضع محدودیتها از سوی پاکستان، به مسیر بدیل در ایران رو آورده اند.

خان جان الکوزی عضو هیئت رهبری اتاق تجارت و سرمایه گذاری افغانستان می گوید، با آنکه تاجران افغان مسیر ترانزینی جدید را در پیش گرفته اند ؛ اما در بخش ترانزیت در ایران نیز مشکلاتی وجود دارد.

برای جستجوی راه های بدیل و جایگزین پاکستان نخست در زمان جمهوری مخلوع افغانستان تلاش هایی صورت گرفت. در آن زمان توافقتامه ای بندر چابهار بین افغانستان ، ایران و هند امضا شد و بر اساس این توافقنامه هند پذیرفت که صد میلیون دالر در این بندر سرمایه گذاری کند.

تاجران افغان می گویند که پاکستان هر از گاهی در برابرانتقال کالا های ترانزیتی آنان موانع ایجاد می کند و راه های خود را میبندد.

به گفتۀ آنها ، این مشکلات باعث شد که به مسیر بدیل در ایران رو آورند.

خان جان الکوزی عضو هیئت رهبری اتاق تجارت و سرمایه گذاری افغانستان
خان جان الکوزی عضو هیئت رهبری اتاق تجارت و سرمایه گذاری افغانستان

آقای الکوزی در این باره بیشتر گفت:

«تقریباً شش- هفت ماه پیش حکومت موقت پاکستان یک سلسله تعزیرات و قوانین جدید را بالای ترانزیت افغانستان وضع کرد که بسیار طاقت فرسا است و تاجران افغان نمی توانند آن را برآورده کنند. به همین خاطر اکثر تاجران کوشش می کنند که از راه ایران اموال خود را وارد کنند. چیزیکه ایرانی ها گفته اند واقعاً دقیق است که تجارت ما از راه ایران زیاد شده. تجارت داخلی ما با ایران و هم ترانزیت ما زیاد شده است.»

گذرگاه چمن – سپین بولدک و عبورگاه انگور اده ، اخیراً بسته شده بود که بر تجارت و ترانزیت از مسیر پاکستان تاثیر منفی گذاشت.

حکومت موقت پاکستان در نوامبر سال گذشته فیصله کرده بود که هیچ افغان بدون پاسپورت و ویزا اجازۀ ورود به آن کشور را نخواهد داشت.

سپس هزاران معترض در اعتراض به این فیصله مسیر سپین بولدک - چمن را بستند.

بخشی از بندر تجارتی چابهار ایران
بخشی از بندر تجارتی چابهار ایران

خانجان الکوزی می گوید که کالا های تجاری از طریق بندر چابهار ایران به گونۀ منظم انتقال نمی شود و به این دلیل مجبور اند که بسیاری کالا ها را از مسیر بندر عباس انتقال دهند که نسبت به چابهار خیلی دور است.او افزود:

« مشکلی که در ایران وجود دارد این است که بنابر این کشور هم چابهار و هم بندر عباس زیر تعزیرات امریکا قرار دارند و ما مجبوریم که اموال را در بندر جبل علی تخلیه کنیم و سپس از راه ایران به افغانستان بیاوریم.»

ازسوی دیگر نواب امیرزی تاجر افغان می گوید که اگر موانع از میان برداشته شوند ، استفاده از بندر چابهار برای تاجران افغان خیلی سودمند است.

در همین حال مقام های ایرانی گفته اند که در نظر دارند تا خط آهن را از بندرچابهار تا ولایت نیمروز افغانستان گسترش دهند.

با این اقدام جریان انتقال کالاهای تاجران افغان سرعت خواهد یافت.

XS
SM
MD
LG