لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۲۸ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۴۴

پرواز طیاره های بدون سرنشین بر فراز افغانستان؛ طالبان از این حرکات نگران اند


تصویر آرشیف: یک طیاره بدون سرنشین بر فراز کابل
تصویر آرشیف: یک طیاره بدون سرنشین بر فراز کابل

حکومت طالبان می‌گوید که هواپیماهای بدون سرنشین امریکا در حریم هوایی افغانستان گشت‌زنی می‌کنند.

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان به روز یک‌شنبه در گفتگو با طلوع نیوز با اعتراض از این مسأله گفته که این طیاره‌ها بیشتر در حریم هوایی ولایت‌های کندهار و نیمروز پرواز می‌کنند.

او بدون آن که از کشوری نام ببرد افزوده که این طیاره‌ها از فضای بعضی کشورهای نزدیک پرواز و یا عبور می‌کنند.

ایالات متحدۀ امریکا تا کنون در این مورد ابراز نظر نکرده است.

پرواز هواپیماهای بدون سرنشین امریکا در فضای افغانستان موضوع جدیدی نیست، پیش از این نیز مقام‌های طالبان این موضوع را تأیید کردند و در تابستان ۲۰۲۲ هم ایمن الظواهری، رهبر شبکۀ القاعده در حملۀ هواپیماهای بدون سرنشین امریکا در کابل کشته شد.

هفت ماه قبل نیز شیرمحمد عباس ستانکزی، معین وزارت خارجۀ حکومت طالبان گفته بود، نه تنها هواپیماهای بی‌سرنشین امریکایی، بلکه هواپیماهای کشورها دیگر هم بر فراز افغانستان پرواز می‌کنند.

ملا محمد یعقوب وزیر دفاع حکومت طالبان
ملا محمد یعقوب وزیر دفاع حکومت طالبان

محمد یعقوب مجاهد، سرپرست وزارت دفاع طالبان در ماه اسد سال گذشته در گفتگو با شبکۀ العربیه در مورد پرواز طیاره‌های بدون سرنشین امریکایی برفراز افغانستان ادعا کرده بود که این طیاره‌ها از پاکستان پرواز می‌کنند، اما حکومت پاکستان در آن زمان این ادعا را رد کرده بود.

برخی از آگاهان مسایل سیاسی می‌گویند که پرواز طیاره‌های بدون سرنشین امریکا برفراز افغانستان نشان دهندۀ آن است که اوضاع افغانستان همچنان تحت کنترل حد اکثری امریکا است.

ذاکرحسین ارشاد، یکی از این آگاهان به رادیو آزادی گفت:

"معنی این حضور این است که گویا اوضاع افغانستان همچنان تحت کنترل حداکثر ایالات متحده است و اگر تحولی، فردی یا گروهی در داخل افغانستان بخواهد برخلاف اراده و خواست امریکا اقداماتی را روی دست بگیرد، امریکا دور نیست و با تمام قوت و قدرت خود حضور دارد."

برخی از آگاهان نظامی می‌گویند که گروه داعش به فعالیت‌های گسترده در افغانستان، پاکستان، ایران و روسیه پرداخته و این مسأله برای برخی کشورها از جمله امریکا نگران کننده است.

محمد نعیم غیور، یکی از این آگاهان به رادیو آزادی گفت:

"رشد گروه‌های تروریستی در منطقه مثل افغانستان، پاکستان، ایران و کشورهای آسیای میانه همه را نگران ساخته، این نگرانی‌ها موجب این تحرکات می،شود. تحرکات هوایی، فضایی واستخباراتی و تحرکات گوناگون کشورهای مخالف و موافق می‌شود که هرکدام در استقامت خود تلاش می‌کنند."

محمد رادمنش آگاه امور نظامی
محمد رادمنش آگاه امور نظامی

از سوی هم محمد رادمنش، دیگر آگاه نظامی و از جنرالان نظام جمهوری پیشین به رادیو آزادی گفت، به نظر می‌رسد که حکومت طالبان طبق توافقنامه دوحه برای سرکوب تروریستان در افغانستان عمل نکرده است:

"این به این معنی است که طالبان بر اساس توافقنامه طرفین (دوحه) عمل نکرده و بنا بر آن نظامیان امریکا این عملکرد گروه‌های تروریستی از جمله داعش را در جنوب و غرب افغانستان از فضا نظارت می‌کنند."

این درحالیست که حملات اخیر گروه داعش و شاخه‌های آن در افغانستان و روسیه نگرانی برخی کشورها را بیشتر کرده است.

با آنکه حکومت طالبان اخیراً یکبار دیگر مدعی شده که شاخهٔ ولایت خراسان گروه دولت اسلامی (داعش) در افغانستان ریشه کن شده، اما به تازگی انستیتیوت مطالعات استراتیژیک استرالیا گفت که ظرفیت و توانایی این گروه نه تنها در افغانستان افزایش یافته، بلکه می‌تواند اهداف بین‌المللی را نیز مورد حمله قرار دهد.

XS
SM
MD
LG