لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۲۲ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۰۹

عفو بین‌الملل خواستار توقف اجرای طرح اخراج مهاجرین افغان از حکومت پاکستان شد


یک مهاجر افغان در پاکستان - عکس از آرشیف
یک مهاجر افغان در پاکستان - عکس از آرشیف

پس از نشر گزارش‌ها در بارۀ اعلام طرح حکومت پاکستان مبنی بر آغاز مرحلۀ دوم عملیات اخراج مهاجران افغان که کارت شهروندی افغان (ای سی سی) دارند، سازمان عفو بین‌الملل از آغاز این عملیات ابراز نگرانی کرده است.

این سازمان روز دوشنبه در صفحه ایکس (توییتر سابق) خود نوشته است، طرح اخراج پناهجویان جان بسیاری از افغان‌ها را با خطر روبه‌رو می‌کند و باید حکومت پاکستان اخراج جمعی افغان‌ها از این کشور را متوقف کند.

عفو بین‌الملل تأکید کرده است که پناهجویان افغان باید مطابق قوانین حقوق بشری مورد محافظت قرار بگیرند.

این سازمان از جامعۀ جهانی خواسته است که پرونده‌های مهاجرت و اسکان مجدد پناهجویان افغان را که در پاکستان هستند، سرعت بخشد.

حکومت پاکستان پیش از این تنها در برخی از مناطق نقشه‌برداری برای جمع‌آوری معلومات در بارۀ محل زندگی پناهجویان را که کارت‌ (ای سی سی) دارند، آغاز کرده بود.

اما روزنامۀ داون پاکستان گزارش داده است، شواهد نشان می‌دهد که حکومت پاکستان به مقامات محلی و پولیس این کشور دستور داده است که نقشه‌برداری و جمع‌آوری معلومات از محل زندگی پناهجویان افغان را در سرتاسر این کشور آغاز کند.

این روزنامه به نقل از یک مقام آگاه نوشته است که حکومت پاکستان این روند را تسریع کرده است.

پیش از این منیزه کاکر، وکیل مدافع زندانیان افغان با تایید این موضوع به رادیو آزادی گفته بود که در حال حاضر حدود ۸۵۰ هزار افغان دارندۀ کارت "ای سی سی" در پاکستان زندگی می‌کنند.

این در حالی است که شماری از دارندگان کارت "ای سی سی" به رادیو آزادی می‌گویند که آنها سال‌ها در پاکستان زندگی کردند و نباید به گونۀ اجباری اخراج شوند.

موسی خان: ما می‌خواهیم که در پاکستان باقی بمانیم.

موسی خان، یکی از افغان‌ها می‌گوید، بیش از ۳۰ سال است در پاکستان زندگی می‌کند و در همین کشور به دنیا آمده است.

او نگران برگشت به افغانستان است:
"پیدایش ما در همین جا شده است، در افغانستان که برویم کدام زمین و جای ما نیست، کار و بار نیست، اینجا کار و بار می‌کنیم و زندگی را پیش می‌بریم، ما می‌خواهیم که در پاکستان باقی بمانیم."

صاحب‌زاد گل، یکی از افغان‌های دیگر که او نیز از چندین دهه به این سو در پاکستان زندگی دارد نیز رفتن به افغانستان را یک کار دشوار می‌داند:
"اعلان کردن و برای ما گفته اند که پس از تاریخ ۱۵ شما از اینجا بروید، ما حقوق بشری و حق خود را می‌خواهیم تا همرای ما کمک شود، ما در پاکستان کار می‌کنیم، مشکل ما این است که من دکاندار و قرضدار استم، حتی کرایۀ موتر هم نداریم که از اینجا برویم."

هر چند زمان اجرای سرتاسری این طرح مشخص نشده است، یک مقام رسمی پاکستان به روزنامۀ داون گفت که روند اخراج صدها هزار دارندۀ کارت شهروندی افغان (ای سی سی) در تابستان امسال، پس از تأیید دولت فدرال، آغاز شود.

اما پیش از این در تاریخ ۱۴ مارچ وزارت داخلۀ پاکستان به حکومت پنجاب دستور داده بود که مرحلۀ دوم عملیات اخراج مهاجران افغان دارندۀ کارت‌ "ای سی سی" یا کارت شهروندی افغان را از ۱۵ اپریل سال جاری آغاز کند.

پیش از این حکومت موقت پاکستان طرح اخراج اجباری مهاجران بدون اسناد قانونی افغان را بدون در نظر داشت درخواست‌های بین‌المللی، از ماه نوامبر ۲۰۲۳ آغاز کرد که در پی آن بیش از ۵۲۰ هزار مهاجرافغان به افغانستان بازگشت داده شدند.

XS
SM
MD
LG