لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۲۲ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۳۰

آیا پاکستان کارت های مخصوص مهاجرین افغان را تمدید خواهد کرد؟


تعدادی از افغانهای دارای کارت مهاجرت در پاکستان
تعدادی از افغانهای دارای کارت مهاجرت در پاکستان

یک نهاد مدافع حقوق مهاجرین در پاکستان که زیر نام "کمیتۀ اقدام مشترک برای پناهندگان" فعالیت می‌کند، از آینده و سرنوشت نامعلوم صدها هزار مهاجر افغان که کارت "پی او آر" دارند، ابراز نگرانی کرده است.

این کمیته درصفحۀ ایکس خود نوشته است، مدت اعتبار کارت‌های "پی او آر" تا ۳۱ مارچ به پایان می‌رسد و صدها هزار مهاجر افغان در بلاتکلیفی قرار خواهند گرفت.

منیزه کاکر، یکی از موسسان این کمیته و وکیل مدافع زندانیان افغان در شهر کراچی پاکستان به رادیو آزادی گفت، کمیشنری عالی ملل متحد در امور پناهندگان و حکومت پاکستان باید در این باره بحث کنند و کارت‌های این مهاجرین افغان را تمدید کنند:

"ما بالای حکومت و "یو ان اچ سی آر" صدا می‌کنیم که در مورد این موضوع باهم بحث کنند و برای یک میلیون ۴۰۰ هزار افغان که کارت "پی او آر " دارند، باید برایشان کارت‌های جدید توزیع شود."

او همچنان افزود که پاکستان برای ۸۵۰ هزار مهاجر افغان که دارندۀ کارت "ای سی سی" هستند تا پانزدهم ماه اپریل وقت داده است که باید به گونۀ داوطلبانه پاکستان را ترک کنند، در غیر آن اخراج می‌شوند.

یکی از افغانهای دارای کارت مهاجرت در پاکستان
یکی از افغانهای دارای کارت مهاجرت در پاکستان

رحمت‌الله یکی از مهاجرین افغان در پاکستان که کارت "پی او آر " دارد، می‌گوید، بیش از ۴۰ سال است که در پاکستان زندگی می‌کند و اکنون نگران است که اخراج شود. او به رادیو آزادی گفت:

"با ما کارت‌های "پی او آر " است، در بیرون هم قبول نمی‌شود، اگر کارهای ما تنظیم نشود، مشکلات ما بیشتر می‌شود، نه کار و بار می‌توانیم، نه حکومت ما را آرام می‌ماند، در هر جایی ما را بازداشت می‌کنند، از ما پول می‌گیرند، خواست ما این است که برای ما کارت جدید بدهد تا اینجا باقی بمانیم."

اصل خان، یکی دیگر از مهاجرین افغان در پاکستان می‌گوید:

"حالا هم ما ترس داریم، پیش از این هم ترس داشتیم، کارت‌ها که تمدید شده بود هم در ترس بودیم، باید با ما تعامل شود، ما خو مهمان یک روزه نیسیتم که دیروز آمده و امروز بسترۀ خود را بسته کرده و برگردیم. اینجا کار و بار مردم است، جایدادها دارند، مردم پیوندها دارند."

این نگرانی‌ها درحالی مطرح می‌شود که اخیراً وزارت داخلۀ پاکستان اعلام کرده که سر از ۱۵ اپریل مهاجران افغان دارندۀ کارت "ای سی سی" را از این کشور اخراج می‌کند. اما در بارۀ سرنوشت مهاجرین دارندۀ کارت "پی او آر" چیزی نگفته است.

پیش از این حکومت موقت پیشین پاکستان در نوامبر سال ۲۰۲۳ روند اخراج مهاجران بدون اسناد افغان را آغاز کرده بود که در جریان آن بیش از ۵۲۰ هزار مهاجر افغان از جمله شماری از مهاجران دارای اسناد قانونی نیز اخراج شدند.

XS
SM
MD
LG