لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۲۳ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۰۳

هند برای پناهجویان اقلیت‌های مذهبی غیرمسلمان افغانستان، پاکستان و بنگلادش تابعیت می‌دهد


عکس از آرشیف
عکس از آرشیف

هند قانون اصلاح شدۀ اعطای شهروندی به اقلیت‌های مذهبی پناهجوی افغانستان، پاکستان و بنگله‌دیش را اجرا می‌کند.

دولت هند به نخست وزیری نرندرا مودی، رهبر حزب بی‌جی پی روز دوشنبه این قانون تعدیل شده شهروندی را قابل اجرا اعلام کرد.

وزارت داخلۀ هند نیز روز دوشنبه در صفحۀ ایکس (توییتر سابق) خود نوشته است که موارد مربوط به قانون تعدیل شدۀ حق شهروندی ۲۰۱۹ یا را اجرایی می‌کند که بر اساس آن افراد واجد شرایط می‌توانند برای حق شهروندی یا تابعیت در هند درخواست بدهند.

این وزارت افزوده است که درخواست‌ها از طریق درخواست آنلاین در وب‌سایت مربوط آن جمع‌آوری می‌شود.

بر اساس این قانون، به پناهجویان غیرمسلمان این سه کشور که قبل از سال ۲۰۱۴ به هند مهاجر شده اند، شهروندی اعطا می‌شود.

در حال حاضر هند میزبان هزارها مهاجر افغان از جمله اقلیت‌های مذهبی سیک‌ و هندوی افغان است که زندگی‌شان را در مهاجرت در هند سپری کردند.

پرتاب سنگ، یک مهاجر سیک افغان که از سال ۱۹۹۲ در هند بسر می‌برد در صحبت با رادیو آزادی از اجرا شدن این قانون استقبال می‌کند و می‌گوید، با گرفتن تابعیت هند مشکلات خودشان و فرزندان‌شان حل خواهد شد:
"این قانون به کار ما به فرزندان ما بسیار مفاد دارد. این قانون برای سه کشور است. ما مردم سیک و اهل هنود افغانستان مشکلات زیادی داشتیم. اولادهای مان مکتب رفته نمی‌توانستند، اکونت بانکی نمی‌توانستیم داشته باشیم، پاسپورت گرفته نمی‌توانستیم، چون تابعیت نداشتیم."

دایا سنگ: برای ما یک روشنی است. هرچند این تابعیت دوم را از روی مجبوری دریافت می‌کنیم

دایا سنگ انجان، یکی دیگر از مهاجرین افغان که از سال‌ها به این سو در دهلی هند زندگی می‌کند، می‌گوید، هرچند گرفتن تابعیت هند از روی مجبوریت است، اما این تابعیت سهولت‌هایی را برای شان فراهم می‌کند:
"برای ما یک روشنی است. هرچند این تابعیت دوم را از روی مجبوری دریافت می‌کنیم، گرفتن تابعیت هند برای ما کمک می‌کند اگر در هر دفتر برویم، امتیازاتی که برای یک شهروند وجود دارد، برای ما هم داده خواهد شد."

او می‌گوید که پیش از این هر شش ماه ویزه خود و خانواده‌اش را تمدید می‌کرد و این برای پیشبرد کار و بار روزمرۀ او و تحصیل فرزندانش بسیار مشکل بود.

اما فرهاد یک مهاجر مسلمان افغان که بیش از ۱۵ سال می‌شود در هند زندگی می‌کند، می‌گوید، این کشور باید به مهاجرین مسلمان هم تابعیت دهد.

او به رادیو آزادی گفت:
"قانون هند است که تنها برای هندوها تابعیت بدهد. ما هر چه کوشش کردیم به ما تابعیت نداده است. این کار خوبی نیست. باید به افغان‌های مسلمان نیز تابعیت بدهد که بدون تابعیت نمی‌توانیم حساب بانکی داشته باشیم، کار و بار کنیم. مشکلات زیاد است. باید توجه صورت بگیرد."

پس از روی کار آمدن حکومت طالبان، بسیاری از افغان‌ها به دلیل مشکلات اقتصادی و امنیتی افغانستان را ترک کردند و به کشورهای همسایه مهاجر شدند.

اما برای سیک‌ها و هندوهای افغان این مشکلات بیشتر بوده و تقریباً همۀ آنها ناچار به ترک افغانستان شدند و اکثریت آنها در هند مهاجر شدند.

منجیت سینگ لامبه، رئیس شورای هندوها در افغانستان به روز یک‌شنبۀ هفتۀ جاری به رادیو آزادی گفته بود که در حال حاضر تنها ۱۵ هندو و سیک با خانواده‌های شان در افغانستان زندگی می‌کنند.

قانون اصلاح شدۀ شهروندی هند در ۱۱ دسامبر ۲۰۱۹ تصویب شد که بر اساس آن اقلیت‌های مذهبی هند، سیک، جین، پارسی و مسیحی از کشورهای افغانستان، پاکستان و بنگلادش حق درخواست تابعیت در هند را دارند.

تصویب این قانون در آن زمان و اجرایی شدن آن اکنون در سال ۲۰۲۴ واکنش مسلمان‌های هند را برانگیخته است که چرا مسلمان‌ها شامل این روند نیستند.

XS
SM
MD
LG