لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۱۳

مجلهٔ دیپلومات: ایران برای مبارزه با داعش در صدد تقویت روابط با طالبان است


تصویر از محل وریداد حمله داعش به مراسم یادبود از قاسم سلیمانی در شهر کرمان که در آن حداقل ۹۰ تن کشته شدند
تصویر از محل وریداد حمله داعش به مراسم یادبود از قاسم سلیمانی در شهر کرمان که در آن حداقل ۹۰ تن کشته شدند

مجله دیپلومات

  • مجله دیپلومات مقاله ای با عنوان اینکه ایران بسوی همکاری بیشتر با طالبان پیش می رود منتشر کرده است.

بخش های نخست این مقاله بر تامین امنیت مناطق مرزی و پیشبرد عملیات مشترک علیه شاخه ولایت خراسان گروه داعش تمرکز کرده است.

در سوم ماه جنوری شاخه ولایت خراسان گروه داعش حمله ای را در مراسم یاد بود از چهارمین سال کشته شدن قاسم سلیمانی، از فرماندهان ارشد سپاه پاسداران ایران در کرمان انجام داد که منجر به کشته شدن دست کم ۹۰ نفر شد.

در این مقاله دیپلومات می خوانیم که با افزایش حملات داعش، در خواست ها برای برکناری احمد وحیدی وزیر داخله ایران نیز افزایش یافته است.

در مطلب آمده که وحیدی و دیگر مقامات ایرانی اکنون به دنبال تقویت روابط با طالبان برای مبارزه با شاخه ولایت خراسان گروه داعش پس از افزایش حملات در ایران هستند.

به نوشته دیپلومات، این تلاش ها برای بهبود روابط چندان آسان به نظر نمی رسد زیرا به باور دیپلومات طالبان و ایران در بسیاری از مسایل با یکدیگر اختلاف نظر دارند.

به باور دیپلومات مشکلات مرزی افغانستان و ایران و معاهده آب هیرمند اختلافات آشکار در این زمینه است.

میل آنلاین

  • میل آنلاین مطلبی در مورد صدها نیروی ویژه اردوی سابق افغانستان منتشر کرده است که در جنگ با نیروهای بریتانیایی همکاری می کردند؛ اما اکنون آنها را به بریتانیا انتقال نمی دهند.

در این مقاله آمده است که حکومت بریتانیا درخواست اکثر نیروهای ویژه قطعه ۳۳۳ و ۴۴۴ سابق را برای انتقال و اسکان مجدد رد کرده است.

به نوشته میل آنلاین پیش بینی می شود که با توجه به فشارهای موجود بر حکومت بریتانیا و وزارت داخله این کشور، به زودی در مورد دوسیه حدود چهارصد سرباز ویژه اردوی سابق افغانستان تصمیمی گرفته شود که بر اساس آن، سرنوشت انتقال آنها به بریتانیا مشخص شود.

میل آنلاین با اشاره به تحقیقات در مورد سرنوشت این سربازان مدعی شده است که اعضای این قطعه ویژه چگونه در اقدامات تلافی جویانه طالبان تحت تعقیب بودند و شکنجه یا کشته شده اند.

در مقاله می خوانیم که حداقل ۲۰۰ نیروی ویژه افغان که پس از به قدرت رسیدن دوباره طالبان در افغانستان به پاکستان فرار کردند و به دلیل کوتاهی حکومت بریتانیا در انتقال آنها به آن کشور ، به افغانستان بازگردانده شدند؛ در آنجا با تهدید طالبان روبرو هستند.

بریتانیا تا کنون نزدیک به ۲۵۰۰۰ نفر را از افغانستان تخلیه و در شهرهای مختلف این کشور مستقر کرده است. با وجود این، صدها نفر در معرض خطر در پاکستان یا افغانستان باقی مانده اند و منتظر عملی شدن وعده های بریتانیا برای انتقال شان به آن کشور هستند.

XS
SM
MD
LG