لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۲۹ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۱۵

وزرای خارجه پاکستان و ایران به کاهش تنش میان دو کشور و تقویت روابط تاکید کردند


 جلیل عباس جیلانی سرپرست وزارت خارجه پاکستان و امیر حسین عبداللهیان وزیر خارجه ایران
جلیل عباس جیلانی سرپرست وزارت خارجه پاکستان و امیر حسین عبداللهیان وزیر خارجه ایران

به دنبال تبادل حملات نظامی و تنش های اخیر بین تهران و اسلام آباد، وزارت خارجۀ ایران در اعلامیۀ که به روز جمعه (۱۸ جنوری) منتشر شد گفته است که حسین امیر عبداللهیان وزیر خارجۀ ایران با جلیل عباس جیلانی سرپرست وزارت خارجۀ پاکستان، در مورد همکاری های مشترک، تیلفونی صحبت کرده است.

براساس اعلامیه وزارت خارجۀ ایران، در این صحبت تلفنی روی احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی به حیث محور همکاری ها بین این دو کشور، تاکید شده است.

وزرای خارجۀ ایران و پاکستان توافق کرده اند تا سطح همکاری، مشارکت نزدیک در امر مبارزه با تروریزم و همکاری در سایر عرصه های نگرانی هایی مشترک بین این دو کشور تقویت یابد.

براساس اعلامیه، حسین امیر عبداللهیان وزیر خارجۀ ایران و جلیل عباس جیلانی سرپرست وزیر خارجۀ پاکستان موافقت کرده اند تا در وضعیت موجود تنش زدایی صورت گیرد.

ایران شب سه شنبه(۱۶ جنوری) هفتۀ گذشته یک حمله راکتی و حمله با استفاده از طیارات بی پیلوت را بر اهداف به گفتۀ ایران"تروریستی" در داخل پاکستان انجام داد. پاکستان نیز به نوبه خود پنجشنبه(۱۸ جنوری) گذشته، اهداف شبه نظامیان را در داخل قلمرو ایران، هدف قرار داد.

آنتونیو گوتیرش سرمنشی سازمان ملل متحد
آنتونیو گوتیرش سرمنشی سازمان ملل متحد

وزارت خارجۀ ایران در حالی از صحبت وزیرخارجۀ این کشور با همتای پاکستانی اش خبر داده که آنتونیو گوتیرش، سرمنشی سازمان ملل متحد، از این دو کشور خواسته تا "برای جلوگیری از تشدید بیشتر تنشها از حداکثر خویشتنداری" کار گیرند.

براساس اظهارات استیفن دوجاریک، سخنگوی سازمان ملل متحد، سرمنشی این سازمان تأکید کرده که باید همه نگرانیهای امنیتی بین ایران و پاکستان بطور مسالمت آمیز، از طریق گفگو و همکاری، مطابق با اصول حاکمیت، تمامیت ارضی و روابط حسن همجواری، حل و فصل شود.

ایالات متحدۀ امریکا نیز از تهران و اسلام آباد خواسته تا از خویشتنداری کار بگیرند.

به خاطر کاهش تنش ها بین ایران و پاکستان، چین پیشنهاد میانجیگری بین این دو کشور را کرده است.

در یک تحول دیگر، خبرگزاری تسنیم ایران گفت که وزارت اطلاعات این کشور در اطلاعیه ا ی به روز جمعه(۱۹ جنوری) یک تن از افراد مظنون به رویداد کرمان را به نام "محمد عادل عارف" معروف به "عادل پنجشیری" برای شناسایی مردم، معرفی کرد.

براساس خبرگزاری تسنیم که با سپاه پاسدران انقلاب اسلامی ایران نزدیک است، در ۱۳ جدی سال جاری که با چهارمین سالگرد کشته شدن جنرال قاسم سلیمانی قوماندان شاخۀ قدس سپاه پاسداران مصادف بود، دو انفجار در مسیر گلزار شهدای کرمان رخ داد که براساس گزارش خبرگزاری تسنیم، در نتیجۀ آن بیش از ۹۴ تن کشته و بیش از دوصد تن دیگر زخمی شدند و گروه دولت اسلامی موسوم به داعش مسئولیت آن را برعهده گرفت.

در اعلامیۀ وزارت اطلاعات ایران گفته شده که" عادل پنجشیری " که متواری و تحت تعقیب قرار دارد، با عبدالحکیم توحیدی قوماندان عملیات تروریستی داعش مستقیماً در تماس بوده است.

بر اساس برخی گزارش ها "عارف عادل" به اتهام حمله بر پوهنتون کابل در نوامبر سال ۲۰۲۰ میلادی دستگیر شده بود و پس از سپری کردن یک سال در زندان بگرام، پس از استقرار مجدد رژیم طالبان، آزاد شد.

XS
SM
MD
LG