لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۸ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۳۰

برخی افغان‌‌ها: پروسه گرفتن تذکره الکترونیکی بسیار زمان‌گیر است


تذکره الکترونیکی یکی از شهروندان افغانستان
تذکره الکترونیکی یکی از شهروندان افغانستان

با آن‌که اداره ملی احصائیه و معلومات حکومت طالبان از توزیع تذکره الکترونیکی به میلیون‌ها تن در سال ۱۴۰۲ هـ ش خبر داده، برخی افغان‌ها شکایت دارند که به دلیل زمان‌گیر بودن و مشکلات موجود در این پروسه تا حال موفق به گرفتن تذکره الکترونیکی نشده‌اند.

یکی از بانوان در شهر کابل که به دلیل حساسیت موضوع نمی‌خواهد نامش در گزارش ذکر شود می‌گوید از بس که گرفتن تذکره الکترونیکی برایش زمان‌گیر شده، برای فعلاً از گرفتن آن منصرف شده‌است.

او به رادیو آزادی در این مورد افزود: "من قبلاً دو بار اقدام کردم، می‌خواستم تذکره الکترونیکی بگیرم، بنا بر مشکلاتی‌که موجود بود، خصوصاً در قسمت اصلاح سن، خیلی پروسه طولانی، وقت‌گیر و جنجالی است، بعضی کسانی هستند که از شش ماه تا یک سال سرگردان هستند، فعلاً به همین خاطر من از گرفتن تذکره الکترونیکی منصرف شدیم."

کفایت الله: مراکز توزیع تذکره الکترونیکی در ولسوالی های ایجاد شود

اما باشندگان ولسوالی‌های برخی ولایات افغانستان می‌گویند، به دلیل نبود مراکز توزیع تذکره الکترونیکی در مناطق‌شان و مشکلات اقتصادی تا حال تذکره نگرفته اند.

کفایت‌الله باشنده ولسوالی "واما" ولایت نورستان در صحبت با رادیو آزادی گفت این یک مشکل جدی است و حکومت باید در حل این مشکل اقدام کند: "ما مردم که از ولسوالی و اما هم می‌آییم تا مرکز حداقل تا دو هزار افغانی مصرف می‌آید که کرایه موتر و نان چاشت می‌شود، ولسوالی‌های که بسیار دور است، وقتی بخاطر گرفتن تذکره به مرکز می‌آیند، حتی شش تا هفت هزار افغانی هم مصرف می‌شود، باز باید چندین بار رفت‌وآمد کنیم، خواست من از امارت اسلامی همین است که یک یک مراکز در ولسوالی‌ها هم ایجاد کند."

این نگرانی‌ها در حالی مطرح می‌شود که به تازگی اداره احصائیه و معلومات حکومت طالبان از توزیع بیش از سه میلیون تذکره الکترونیکی در سال گذشته در سراسر افغانستان خبر داده است.

حلیم رفیع سخنگوی این اداره در پیامی‌که در صفحه ایکس (توییتر سابق) این اداره منتشر کرده، در مورد گفت:

"اداره ملی احصائیه و معلومات در سال ۱۴۰۲ از طریق ۷۶ مرکز تذکره الکترونیکی و آسان خدمت در ۳۴ ولایت کشور برای سه و ۱۲۴ هزار تن تذکره الکترونیکی توزیع کرده‌است. کسانی‌که سال گذشته تذکره الکترونیکی اخذ کرده‌اند، شامل دو میلیون و ۶۸ هزار مرد و یک میلیون و ۵۶ هزار زن می‌باشد."

این بار نخست نیست که مردم از کندی روند توزیع تذکره الکترونیکی شکایت دارند، پیش از این نیز آنان چندین بار از کندی این روند و بلند بردن قیمت یک تذکره الکترونیکی از ۱۰۰ افغانی به ۵۰۰ افغانی به رادیو آزادی شکایت کرده و خواهان رسیدگی به حل این مشکل شده‌اند.

روند توزیع تذکره الکترونیکی در سال ۲۰۱۷ در نظام جمهوری مخلوع در افغانستان آغاز شد.

بر اساس معلومات اداره ملی احصائیه و معلومات حکومت طالبان از آغاز روند توزیع تذکره‌های الکترنیکی تا کنون برای ۱۲ میلیون و ۹۰۰ هزار تن تذکره الکترونیکی توزیع شده‌است.

XS
SM
MD
LG