لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۲۷

تلفات ناشی از بمبارد نیروهای امریکایی بر شفاخانه MSF به 30 تن رسید


والستریت ژورنال

روزنامه والستریت ژورنال در یک مطلب از افزایش تعداد قربانیان حمله هوایی بر شفاخانه داکتران بدون سرحد در شهر کندز خبر می دهد.

در مطلب به نقل از این سازمان آمده است که تعداد تلفات این رویداد به سی تن رسیده است.

روزنامه می نویسد که این حادثه به طور گسترده محکوم شده و اردوی امریکا و ناتو را واداشته است تا دو بررسی جدا گانه را در زمینه آغاز نمایند.

به گفته نویسنده مطلب، قرار است نتایج این تحقیقات ظرف چند روز آینده روشن شود اما تا اکنون نشر نتایج آن به تاخیر افتاده است.

به نوشته روزنامه، زمانیکه از میشل لاهورن سخنگوی نیرو های ایتلاف به رهبری امریکا در مورد علت این تاخیر سوال شد، او گفت که بررسی ها ادامه دارد و هنوز هم تلاش می کنند تا برخی اجساد شناسایی شوند.

روزنامهء والستریت ژورنال به نقل از ظفر هاشمی معاون سخنگوی رییس جمهور افغانستان می نویسد که حکومت این کشور با ناتو در راستای بررسی این حادثه همکاری می کند اما در این مورد بررسی جداگانه را آغاز نکرده است.

نویسنده مطلب در آخر می گوید که هنوز هم بسیاری سوالات در مورد بمباری طیارهء امریکایی بر شفاخانه سازمان داکتران بدون سرحد در زمان تصرف شهر کندز از سوی طالبان مسلح بدون پاسخ باقی مانده اند.

آن هم اینکه آیا عمله طیاره های جنگی امریکا می دانست که شفاخانه را هدف قرار داده اند؟

آیا طالبان مسلح در شفاخانه سنگر ایجاد کرده بودند؟ و دیگر اینکه نیرو های افغان هنگامیکه از قوای بین المللی خواهان کمک هوایی شدند به آنها چی گفته بودند که شفاخانه هدف قرار گرفت.

جنرال ویلسن شافنر یک سخنگوی ایتلاف به رهبری امریکا به روزنامه گفته است که این دو بررسی روشن خواهد ساخت که اشتباه احتمالی انسانی و یا مشکلات تخنیکی و ناکامی سبب این حادثهء خونین شده است.

اکسپرس تربیون

روزنامه اکسپرس تربیون نیز در این مورد مطلبی را نشر کرده است.

روزنامه به نقل از مقام های سازمان داکتران بدون سرحد می نویسد: تعداد قربانیان بمباری شفاخانه این سازمان در شهر کندز به سی تن افزایش یافته است.

به نوشته روزنامه، از این میان سیزده تن کارمندان شفاخانه و ده نفر مریضان اند.

اما هفت جسد دیگر تا حال شناسایی نشده اند.

اکسپرس تربیون می نویسد که ناتو به روز شنبه گفت که این پیمان دریافته است که گزارش ها در مورد کشته و زخمی شدن افراد ملکی مدار اعتبار اند و مشترکآ با حکومت افغانستان تلاش می کند تا هویت قربانیان به صورت کامل روشن شود.

اما روزنامه در ادامه می نویسد که سازمان داکتران بدون سرحد پیوسته خواهان بررسی مستقل از سوی کمیسیون بین المللی حقیقت یاب شده است.

به نوشته روزنامه، سازمان داکتران بدون سرحد پس از این حمله، شفاخانهء خود را در کندز بسته کرد.

اکسپرس تربیون به نقل از یک اعلامیه این سازمان می نویسد که این شفاخانه در شمالشرق افغانستان یگانه شفاخانهء بود که خدمات صحی جراحی را برای صد ها هزار تن عرضه می کرد.

XS
SM
MD
LG