لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۱۹ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۳۳

«پاکستان در راه مذاکرات صلح افغانستان موانع ایجاد می کند»


تایمز
روزنامه تایمز لندن در شماره اخیر خود مطلبی دارد در مورد تلاش های مذاکره با طالبان که در بخش آن می نویسد، هر چند ایالات متحده و ناتو می گویند که پروسهء صلح افغانستان یک پروسهء افغانی می باشد و رهبری آن باید بدست افغان ها باشد، اما در این اواخر خود امریکایی ها هم با طالبان تماس های را بر قرار کرده اند.

به نوشته روزنامه، مقامات امریکا و افغانستان به این باور اند که پاکستان در راه مذاکرات صلح افغانستان موانع ایجاد می کند.

روزنامه بطور مثال می نویسد، یک سال قبل زمانی که صحبت در باره تماس ها با طالبان گرم شد و نام اشخاصی که قرار بود در این مذاکرات سهم داشته باشند، افشا گردید، پاکستان این افراد را دستگیر نمود.

یکی از این افراد نفر شماره دوم طالبان ملا برادر بود که تا حال هم شاید در توقیف پاکستان قرار داشته باشد و دیگرش سید طیب آغا بود که بعداً آزاد شد و در اواخر با نماینده گان امریکا هم در قطر ملاقات کرده است.

به نوشته روزنامه با کشته شدن رییس شورای صلح افغانستان برهان الدین ربانی ضربه دیگری به تلاش های صلح در افغانستان وارد شد و رییس جمهور کرزی گفت که از این ببعد با پاکستان مستقیماً داخل مذاکره می شود، زیرا طالبان از پاکستان دستور می گیرند.

ولی روزنامه تایمز می افزاید که امروز بار دیگر موضوع تماس ها با طالبان بر سر زبان هاست و اکنون تمرکز بر آنست که طالبان در کجا نمایندگی سیاسی داشته باشند.

روزنامه به این سخنان رییس جمهور کرزی اشاره می کند که گفته است: طالبان دفتر خود را در داخل افغانستان باز کنند.

اوپن دموکراسی
نشریه اوپن دموکراسی در شماره اخیر خود در مورد انتقال مسوولیت های امنیتی کندهار به قوای افغان مطلبی دارد که در بخش آن می نویسد، در دو ماه اخیر کندهار شاهد کدام حادثه و یا حمله بزرگ نبوده است، اما آرامی نسبی در یک کشور مانند افغانستان که از سال ها به این سو با جنگ دست به گریبان است، مفهوم جدی ندارد.

نشریه به حوادث جداگانه در کندهار اشاره نموده می نویسد که هر چند حملات صورت نگرفته ولی تلاش ها برای انفجار و حملات در این ولایت زیاد می باشد.

اما به نوشته نشریه تعهدات برای بازسازی کندهار توسط رییس جمهور کرزی و حامیان امریکایی وی یک نوع امیدواری را در اینجا ایجاد کرده است.

به نوشته نشریه، علایم امید در کندهار به اندازه می باشد که نمی توان آن را نادیده گرفت. اما بر آورده ساختن این وعده ها چه از نگاه زمان و چه هم از نگاه تهیه منابع به تعهدات جدی نیاز دارد.

به نوشته نشریه، سریع ساختن خروج قوای خارجی از کندهار که مرکز مشکلات افغانستان می باشد، وضعیت را در اینجا پیچیده تر می سازد.
XS
SM
MD
LG