لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۱۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۵۶

هیلاری کلنتن: ما در قسمت خروج نیروهای خود از افغانستان نباید عجله کنیم


هیلاری کلنتن وزیر خارجهء امریکا
هیلاری کلنتن وزیر خارجهء امریکا
هیلاری کلنتن وزیر خارجهء امریکا از کشورهای عضو ناتو خواست در بیرون شدن از افغانستان عجله نکنند.

او در اجلاس وزرای خارجهء ناتو در شهر برلین در جرمنی گفت:
« ما در قسمت خروج نیروهای خود از افغانستان نباید عجله کنیم. در عوض باید در مورد حفظ دست آورد های فکر کنیم که افغان ها در جریان پانزده ماه گذشته حاصل کرده اند.»

این سخنان کلنتن در حالی است که از یک سو ناتو برای سپردن مسوولیت های امنیتی از نیروهای بین المللی به نیروهای افغان آماده گی می گیرد و از سوی دیگر ایالات متحدهء امریکا از متحدانش خواسته تا یک ملیارد دالر را به خاطر تقویت اردوی افغانستان کمک کنند.

بر اساس خبرگزاری رویترز، ایالات متحدهء امریکا از ادامه جنگ در افغانستان خسته شده است و وزیر خارجهء این کشور هم گفته است که امریکا بعد از ماه جولای امسال پروسهء کاهش نیروهایش را از افغانستان آغاز خواهد کرد.

بارک اوباما رییس جمهور امریکا در ماه نومبر پارسال پلان ناتو را مبنی بر سپردن مسوولیت های امنیتی به نیروهای افغان پذیرفت.

بر اساس این پلان، انتقال مسوولیت های امنیتی از اواخر امسال شروع می شود و تا پایان سال 2014 میلادی په پایان می رسد.

اما کلنتن از کشورهای عضو ناتو خواست تا در کاهش تدریجی نیروهای شان از افغانستان محتاط باشند و کاری نکنند که دست آورد های حاصل شده با خطر رو به رو شود و علایم ضعف آنان را در برابر طالبان نشان بدهد.

کلنتن افزود که این خطر موجود است که پیروزهای حاصل شده از دست برود، اما روشن ساخت که طالبان هم نمی توانند منتظر خروج نیروهای بین المللی از افغانستان باشند.

او واضح ساخت که ایتلاف بین المللی از افغانستان بیرون نخواهد رفت، اما مسوولیت ها به خود افغان ها سپرده خواهد شد.

قبلاً هم مقامات امریکایی گفته بودند که مسوولیت های امنیتی به طور تدریجی و با توجه به شرایط به نیروهای افغان سپرده خواهند شد.

وزیر خارجهء امریکا هم چنان هشدار داد که امکان افزایش جنگ ها در فصل بهار موجود است، زیرا به گفته او طالبان شاید از خودشان دفاع کنند.

کلنتن افزود:
« ما باید ذهنیت مردم خود را آماده بسازیم که طالبان شاید به حملات بسیار شدید و ویرانگر دست بزنند. باید این پیام را برسانیم که ما متحد استیم.»

از سوی دیگر وزیر خارجهء امریکا در سخنرانی اش در ایالت فلوریدای امریکا، عمل یک کشیش امریکایی را به خاطر سوختاندن نسخهء از قرآن کریم تقبیح کرد.

او در این مورد گفت:
« ما از بابت این عمل قبیح بسیار متاسفیم، از سوی دیگر از آن چی که بعد از آن در شهر مزارشریف در دفتر سازمان ملل متحد اتفاق افتاد و سبب کشته شدن افراد ملکی گردید، ابراز تاسف می کنیم.»
XS
SM
MD
LG