لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۱۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۳۵

وزارت خارجهء افغانستان می خواهد در صدور ویزه محدویت وضع کند


احمد ظاهر فقیری سخنگوی وزارت خارجهء افغانستان
احمد ظاهر فقیری سخنگوی وزارت خارجهء افغانستان
وزارت خارجهء افغانستان می گوید: بالای طرحی کار می کند که بر اساس آن صرف برای متخصصین خارجی ویزه داده می شود که افغانستان به آنان نیاز داشته باشد.

مقامات این وزارت می گویند که عملی شدن این طرح می تواند زمینه های بیشتر استفاده از منابع بشری داخلی را فراهم کند.

احمد ظاهر فقیری سخنگوی وزارت خارجهء افغانستان می گوید: در صورتی که این طرح منظور شود، آنان برای هر کسی ویزه کار نخواهند داد، بلکه برای کسانی ویزه داده خواهد شد که کمبود آن در افغانستان احساس می شود.
وی در ادامه گفت:
« در بخش صدور ویزه به متخصصین ممانعت و محدویت ایجاد نمی شود، مگر این که این ها در قسمت آشپز و یا سلمان از ما تقاضا کنند، ما سهولت ها را در این قسمت فراهم نمی کنیم.»

تا اکنون روشن نیست که این طرح وزارت خارجهء افغانستان چی زمانی منظور و عملی خواهد شد.

این اقدام وزارت خارجهء افغانستان در حالی صورت می گیرد که همین اکنون هزاران تن از کارگران خارجی و افرادی زیر نام متخصص خارجی در مرکز و ولایات این کشور سرگرم کار هستند.

این در حالی است که افغان ها می گویند: بسیاری از متخصصین خارجی در حقیقت متخصص نیستند.

کارشناسان افغان نیز می گویند که در زمینهء استخدام متخصصین و کارگران خارجی در افغانستان معیار های مشخص وجود ندارد که این مساله منجر به ازدیاد بیکاری در میان افغان ها گردیده است.

ودیر صافی یکی از کارشناسان امور بین المللی افغانستان به این نظر است که وزارت خارجهء افغانستان باید این کار را قبلاً انجام می داد، زیرا به قول وی این یکی از وظایف اساسی وزارت خارجه است.
وی می گوید:
« اگر متخصصین، کار آگاهان و یا کارشناس ها باشند، از لحاظ اقتصادی و علمی به درد افغانستان می خورد، چون به این طبقه افراد ضرورت است و افغانستان می تواند آنها را آزادانه ویزه دهد. اگر اشخاص معمولی باشند و هدف آمدن شان هم واضیح نباشد ویزهء این چنین افراد را باید رد کند.»

قرار است وزارت خارجهء افغانستان این طرح خود را به رییس جمهور کرزی و از آن طریق به شورای وزیران ارایه کند.

در جریان ده سال گذشته دیده شده است که هزاران تن از افراد خارجی در بخش های ساختمانی، زراعتی، امنیتی و غیره استخدام شده اند که باعث بروز انتقاد های زیاد در میان افغان ها نیز گردیده است.

کارشناسان افغان به این نظر اند که عملی شدن این طرح می تواند میزان بیکاری جوانان و حتی متخصصین افغان را کاهش دهد.


فوزیه احسان
XS
SM
MD
LG