لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۰۲

کابل: پلان تخریب منازل خود سر، با عکس العمل تُند مردم روبرو شد


شاروالی کابل روز یکشنبه برنامه تخریب خانه های خود سر را از ناحیه اول شهر کابل آغاز کرد، اما این کار شاروالی با عکس العمل جدی مردم عام روبرو شد.

محمد سرور رئیس کنترول ساختمان های شاروالی کابل به خبرنگاران گفت که این برنامه بعد از هدایت ریاست جمهوری آغاز شده و تطبیق خواهد شد.

وی در صحبت با خبرنگاران گفت، تبدیل خانه های رهایشی به مکان های تجارتی و اعمار خانه های چند منزله بدون جواز، از جمله ساختمان های غیر قانونی است که در چوکات این برنامه تخریب خواهند شد:

" ما تلاش میکنیم تا بتوانیم جلو این ساختمان ها را بگیریم، گرچه تعداد این ساختمان ها کم نیست در شهر زیاد آباد شده، مردم خانه های رهایشی خوده حویلی خوده به مارکیت های تجارتی و بلند منزل تبدیل کرده اند که سطر شرعی همسایه ها را تهدید میکند، آفتاب آنها را گرفته و جنجال میان همسایه ها برپا شده، ما امید وار هستم که با این آغاز خوب این مشکلات حل شود، در شهر کابل هر کسی که قانون را قبول نکرد زورمند است، وقتی که زورمند نباشد قانون را زیر پا نخواهد کرد، هر کسی که قانون را در نظر گیرد معلوم است که زورمند است. "

آقای سرور میگوید، پنچ الی ده در صد خانه های رهایشی در شهر کابل به شکل غیر قانونی اعمار شده اند.

این درحالیست که رئیس جمهور غنی چندی قبل در سفرش به ولایت ننگرهار حکم داد تا بعد ازین تمام خانه های خود سر تخریب شوند.

شاروالی کابل در نظر داشت تا این برنامه را از تخریب یک منزل نیمه کاره در ساحه مندوی شهر کهنه کابل آغاز کند، اما درآنجا با عکس العمل شدید مردم عام و دکانداران روبرو شد.

دو تن از باشنده های کابل که کار روی ساختمان های مربوط به آنان در جریان است در صحبت با خبرنگاران چنین گفتند:

" سر ما آمده یا از خاطر پیسه یا خوده شریک می سازد، ما را بکشین، ده لک دالر مالم در گرفته یکیش به ما کمک نکرد، لک ها فامیل یک لقمه نان ندارد.

وقتی اینجا آتش گرفته بود کجا بودی؟ کار من همه قانونی است، مکتوب دارم، سه جای برایم مکتوب داده، خود رئیس جمهور امضا کرده. "

این دکانداران هشدار میدهند که بلدوزر ها از روی جسد آنها خواهد گذشت، و هیچگاه اجازه نخواهند داد که ساختمان های مربوط به آنان را تخریب کنند.

بعد ازین عکس العمل مردم عام شاروالی کابل مشخص نساخت که پلان تخریب تعمیر های غیر قانونی ادامه خواهد داشت یا نه؟

در عین حال نیرو های امنیتی که در ساحه موجود بودند میگویند که آنها حاضر هستند با تمام نیروی خود جلو کار غیر قانونی را بگیرند.

سمونوال گل رحیم صافی آمر حوزه اول امنیتی شهر کابل به خبرنگاران گفت: " ویزه کردن نقشه کار آنها است، نه از پولیس ما لایحه وظایف مشخص خود را داریم، و از خود وظایف داریم، اگر آنها همین حالا هم تقاضا کنند که تخریب میکنند مه آماده هستم تا پرسونل امنیتی تدابیر امنیتی آنها را بگیرد. "

این در حالیست که بسیاری از مناطق شهر کابل به شکل غیر قانونی اعمار شده و گفته میشود که زمین تعداد ازین بلند منزل ها نیز غصب شده است.

گزارش: الیاس صالح

XS
SM
MD
LG