لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۸ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۴۵

شکایت مردم غور از مسدود بودن راه های زمینی و هوایی این ولایت


مردم غور می گویند مسدود شدن راه های زمینی و لغو پروازهای هوایی زنده گی مردم این ولایت را با چالش های متعددی روبرو ساخته است.

مسئولان نهادهای جامعه مدنی، تعدادی از مسئولان دولتی و سکتور خصوصی در نشستی در ولایت هرات گفتند که حدود دو ماه می شود که پروازهای هوایی در این ولایت لغو شده و باشنده گان غوری در ولایات هرات و کابل در بی سرنوشتی بسر می برند.

بیشتر از دو ماه می شود که مردم در ولایت غور از لغو پروازهای هوایی در این ولایت شکایت می کنند.

مسئولان نهادهای مختلف دولتی و خصوصی بارها از این روند انتقاد کرده با آنهم این مشکل همچنان بر جا باقی مانده است.

حسن حکیمی هماهنگ کننده نهادهای جامعه مدنی در ولایت غور می گوید، این روند زنده گی مردم را با چالش های مختلف مواجه ساخته است.

وی گفت:

"دو ماه می شود که نسبت به قطع پروازهای شرکت های خصوصی و نسبت به صعب العبور بودن راه ها و مشکلات امنیتی که در مسیر راه های هرات - غور و هرات - کابل وجود دارد، راه هوایی و زمینی به روی کارمندان دولتی، موسسات غیر دولتی و مردم عام کاملاً مسدود است."

داکتر غلام نبی یگانه رئیس صحت عامه غور هم نگران این وضعیت است.

آقای یگانه گفت، عدم فعالیت شرکت های هوایی و مسدود بودن راه زمینی به دلیل موجودیت برف های سنگین و نبود امنیت سبب شده است تا شماری از مریضان در این ولایت تلف شوند.

وی افزود:

"بخش صحت هم از نبود پروازها بسیار متضرر شده است. خصوصاً مریض های که در حال کوما هستند، مریضانی که در اثر ضربه خورده گی به کسر استخوان مواجه شده اند و توانایی ندارند تا از طریق موتر به شفاخانه های هرات و کابل انتقال داده شوند و راه زمینی هم به اثر برفباری ها مسدود شده است. به همین خاطر این گونه مریضان به خاطر نبود پروازها و انتقال شان به ولایات هرات و کابل در ولایت غور جان می دهند."

فضل الحق نجات آمر تدریسی ریاست معارف ولایت غور هم شکایت می کند که توقف فعالیت های شرکت های هوایی برنامه کاری شان را به کُندی مواجه ساخته است.

وی گفت:

"اگر دولت افغانستان واقعاً در این مورد غفلت کند و نتواند زمینه سفر را یا از هوا و یا هم از زمین مساعد بسازد معارف بسیار متضرر می شود. به طور مثال همین وقت ها سر و کار ما با تطبیق نتایج بوده است. ما هشتاد مکتب اسناد را بردیم کابل و فورمه های نتایج را تطبیق کردیم همین حالا راه وجود ندارد که نتایج به ولایت غور انتقال یابد."

با وجود مشکلات موجود، دیده می شود که بیشترین آسیب را تاجران و کسبه کاران در این ولایت متحمل شده اند.

گفته شده است که در جریان دو ماه اخیر، باشنده گان ولایت غور بخاطر لغو پرواز های هوایی و مسدود بودن راه در ولایات هرات و کابل سرگردان اند.

یکی از این افراد عبدالاحد یکی از تاجران غور است که هم اکنون در هرات به سر می برد.

وی گفت:

"دو ماه در ولایت کابل بوده ام و تقریباً ده روز هم می شود که هرات استم بخاطر نبود امنیت در مسیر راه و توقف فعالیت های شرکت های هوایی نتوانستم به غور بروم."

"من کار تجارت می کنم و در مسیر راه هرات – غور و غور - کابل کاملاً احساس خطر می کنم چون در مسیر راه افراد مسلح ناشناس ما را پایان می کنند و دیگر مشکلات امنیتی در این مسیرها وجود دارد به همین خاطر از راه های زمینی واقعاً سفر کرده نمی توانیم."

تا دو ماه قبل شرکت های هوایی افغان جت و افق شرق از ولایات هرات و کابل به غور پرواز داشتند اما گفته می شود که مشکلات اداری میان این دو شرکت با وزرات ترانسپورت و هوانوری سبب توقف فعالیت های شرکت های هوایی به غور شده است.

با این وضعیت غلام ناصر خاضع والی غور می گوید که این مشکلات را با مقامات مرکزی افغانستان به جریان گذاشته است اما قراراست تا در آینده نه چندان دور فعالیت های این شرکت ها از سر گرفته شود.

گزارش: شاه پور صابر، هرات

XS
SM
MD
LG