لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۳۸

ایران، رفع تحریم ها، امکانات و دشواری های موجود


دولت ایران موافقت کرد، 114 طیارهء جدید را از شرکت اروپایی ایربس خریداری کند
دولت ایران موافقت کرد، 114 طیارهء جدید را از شرکت اروپایی ایربس خریداری کند

در یک نگاه مختصر، ایران بعد از عربستان سعودی دومین اقتصاد بزرگ شرق میانه و شمال افریقا بوده،از لحاظ نفوس بعد از مصر دومین کشور این منطقه است. در اثر تحریم های که به خاطر برنامهء اتمی ایران بالای این کشور وضع شده بود، اکثر زیربنا های این کشور به نوسازی نیاز دارد.

تعدادی از شرکت های اروپایی بعد از رفع تحریم های وضع بر ایران برای سرمایه گذاری در این کشور که 78.5 ملیون نفوس دارد، ابراز آماده گی کرده اند.

بعد از آنکه بازرسانان بین المللی گفتند که ایران در مسیر محدود ساختن برنامهء اتمی اش گام بر می دارد، اتحادیهء اروپا و ایالات متحدهء امریکا روز شنبهء هفتهء جاری اکثر تحریم های اقتصادی وضع شده بالای این کشور را برداشتند که از داد و ستد شرکت های خارجی با ایران جلوگیری می کرد.

به نوشتهء آژانس خبری اسوشیتدپرس، اما شرکت های که داخل عرصهء داد و ستد با ایران می شوند با خطر جدی ناشی از تحریم های باقی مانده بر این کشور مواجه اند.

موتر سازی ایران یکی از عرصه هایست که توجه به آن جدی خواهد بود. قبل از وضع تحریم ها، ایران بازار بزرگ موترهای فرنسوی پیژو(Peugeot) به شمار می رفت.

بخش موتر های باربری شرکت دیملر ای. جی (Daimler AG) جرمنی نخستین شرکت موتر سازیست که بعد از رفع تحریم ها همکاری را با شرکای ایرانیش اعلان کرد. حضور این شرکت در ایران به سال 1953 میلادی بر می گردد و در اثر تحریم ها از سال 2010 تا 2016 متوقف شده بود.

اولریخ گریلو (Ulrich Grillo) رییس فدراسیون صنایع موتر سازی جرمنی گفته است که ایران به مدرن سازی وسیع زیربنا های تولیدی اش نیاز دارد و صادرات به این کشور که در حال حاضر 2.6 ملیارد دالر است در جریان پنج سال دو برابر خواهد شد.

از جانب دیگر مقامات ایران نیز در مورد امکانات سرمایه گذاری در این کشور سخن می گویند. وزیر ترانسپورت ایران روز شنبه به آژانس خبری دولتی این کشور ایرنا (IRNA) گفت، دولت ایران موافقت کرده است که 114 طیارهء جدید را از شرکت طیاره سازی اروپایی ایربس خریداری کند.

ستیفان شفرات (Stefan Schaffrath) سخنگوی شرکت طیاره سازی ایربس بطور محتاطانه گفته است که این شرکت با درنظرداشت قوانین بین المللی، راه های حرکت به جلو را در شرایط جدید، مطالعه می کنند.

دوچ بانک (Deutsche Bank) که بزرگترین بانک جرمنی است و در سال 2007 از ایران خارج شد گفته است که تا اطلاع ثانی هیچ نوع تماس تجارتی را به ارتباط ایران انجام نمی دهد.

به نوشتهء آژانس خبری اسوشیتدپرس، با آنکه ایران یک بازار بزرگ تجارتیست، اما دشواری های زیاد هم دارد. ایران از بین 189 کشور جهان در ردیف 119 از لحاظ سهولت های تجارتی قرار گرفته است. این فهرست توسط بانک جهانی با سنجش موانع وضع شده توسط بیوروکراسی موجود کشورها در برابر داد وستد، سیستم های مالیاتی و خدمات بطی اجتماعی کشورها ترتیب شده است.

please wait

No media source currently available

0:00 0:03:10 0:00
لینک مستقیم

XS
SM
MD
LG