لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۱۹ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۳۵

والی نورستان برخی وکلای ولسی جرگه را به تمویل طالبان متهم کرد


عکس جنبهء تزیینی دارد (آرشیف)
عکس جنبهء تزیینی دارد (آرشیف)

حافظ عبدالقیوم سرپرست ولایت نورستان در جلسه که اخیراً در ولسوالی وانت ویگل این ولایت صورت گرفت، با ابراز اینکه برخی وکلای این ولایت از طالبان حمایت می کنند گفت، تا اکنون در ولسوالی یادهء این ولایت مخالفان مسلح توسط وکلای این ولایت و با پول پروژه های دولتی تمویل شده اند.

حافظ عبدالقیوم می گوید:

"طالبان مرا کافر می خوانند، اما پول های ما را حلال می دانند. طالبان را همین پروژه های تقویت کرده است. نقطهء اختلاف من با وکلا همین است. آنها تیکه دارن اند که صرف تیکه گرفته در دست دوم قرارداد ها در منطقه به طالبان می دهند. طالبان را همین ها قوی ساخته اند. من دیگر را تحمل کرده نمی توانم و پول قربانی های نیروهای امنیتی را به طالبان داده نمی توانم."

حافظ عبدالقیوم سرپرست ولایت نورستان با اظهار اینکه در دوسال گذشته صرف از وزارت احیاء و انکشاف دهات افغانستان ملیون ها افغانی به نام اعمار و بازسازی سرک ها گرفته شده است، گفته است:

"در دو سال گذشته ۱۳۸ میلیون افغانی به خاطر اعمار سرک های دهاتی توسط وکلا در ولسوالی وانت ویگل مصرف شده است. ۱۳۸ میلیون افغانی صرف از وزارت احیاء و انکشاف دهات توسط وکلا به مصرف رسیده است."

سرپرست ولایت نورستان گفته است، بعد از این پول های دولت برای رفاه و آسایش مردم به مصرف خواهد رسید و به قاتلان نیروهای امنیتی افغانستان داده نخواهد شد.

اما مولوی احمدالله موحد وکیل نورستان در ولسی جرگهء افغانستان می گوید، هرگز با مخالفان دولت مساعدت نکرده است و اگر در این زمینه اسناد وجود داشته باشد، باید ارایه شود.

مولوی احمدالله موحد در صحبت با رادیو آزادی گفت:

"والی بالای ما اتهام وارد می کند که ما به طالبان پروژه ها را داده ایم. من یک وکیل هستم و این صلاحیت را ندارم که به کسی پروژه بدهم. پروژه ها را حکومت می دهد. در قریه ها پروژه های که داده شده، تقاضای مردم بود و ما این تقاضا ها را با حکومت شریک ساخته ایم. اگر من کدام شرکت داشته و به نام آن پروژه ها را گرفته و به طالبان داده باشم، اگر کسی ثابت کند خودرا بدار می زنم. من در هر جا حاضرم که موضوع را سفید بسازم. من افتخار به آن می کنم که به مردم خود خدمت کرده ام."

تعدادی از باشنده گان ولایت نورستان می گویند، پروژه های هم وجود دارد که به نام آن ملیون ها دالر و افغانی از دولت پول گرفته شده است، اما کار آن ناتمام باقی مانده و یا هم اصلاً کار آن آغاز نشده است.گفته می شود که عکس این پروژه ها به موسسات کمک کننده فرستاده شده که گویا کار اعمار آن تکمیل شده است و پول آن بین صاحبان شرکت ها و برخی مسوولین حکومت تقسیم شده است.

please wait

No media source currently available

0:00 0:02:59 0:00
لینک مستقیم

XS
SM
MD
LG