لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۲۶

حکومت تلاش میکند برای سرنوشت کمیته گزینش راه حل قانونی دریابد


هر چند با رد فرمان تقنینی رئیس جمهور در مورد انتخابات، فعالیت های کمیته گزینش با موانع حقوقی روبرو شده است، اما حکومت افغانستان تلاش می کند تا برای حل این مشکل راه حل قانونی را جستجو کند.

یک منبع معتبر حکومت که نخواست از وی نام گرفته شود، روز شنبه به رادیو آزادی گفت که در این زمینه تلاش ها آغاز شده است، اما این منبع از ارائه جزئیات در این باره خودداری کرد.

در عین حال، جانداد سپین غر رئیس اجرائیه "ایوا" یا سازمان نظارت از انتخابات می گوید که اصلاح نظام انتخاباتی یک نیاز جدی بوده و اجماع ملی و بین المللی در این بخش جود دارد.

آقای سپین غر روز شنبه به رادیو آزادی گفت که راه های قانونی دیگر برای اصلاح سیستم انتخاباتی وجود دارد و حکومت می تواند به کارش در این زمینه ادامه دهد.

وی گفت:

"دوام روند اصلاحات بسیار مسئله مهم است و حکومت باید هر چه زودتر از راه های قانونی به حل آن بپردازد تا روند اصلاحات به بن بست رو به رو نگردد."

وی می گوید که رئیس جمهور می تواند فرمان تقنینی اش در مورد انتخابات را که چند روز پیش از سوی هر دو مجلس شورای ملی رد شده است، تصحیح کرده و آن را دوباره به این شورا بفرستد.

جانداد سپین غر می گوید که حکومت می تواند از ستره محکمه تفسیر ماده ۱۰۹ قانون اساسی را تقاضا کند که آیا شورای ملی در سال اخیر کاری اش صلاحیت بحث روی مسایل انتخاباتی را دارد یا نه؟

این بحث ها در حالی مطرح می شوند که مشرانو جرگه و ولسی جرگه افغانستان دو هفته پیش فرمان تقنینی رئیس جمهور را در مورد انتخابات رد کردند.

فهیم دشتی یک عضو کمیته گزینش اعضای کمیسیون ها انتخاباتی افغانستان به رادیو آزادی گفته است که با رد این فرمان کار آنان با موانع قانونی روبرو شده و منتظر تصمیم حکومت در این زمینه هستند.

از سوی هم اجمل هودمن کارشناس مسایل حقوقی و سیاسی می گوید که با کمیسیون های انتخاباتی برخورد سیاسی صورت گرفته و حکومت می تواند بدون آوردن تعدیل در قوانین انتخاباتی، نظام انتخاباتی را اصلاح کند.

وی افزود:

"اگر به گونه تخنیکی پیش بروند، بدون تعدیل قوانین می توانیم اصلاحات بسیار را در سیستم انتخابات به میان آوریم و انتخابات داشته باشیم، اما حکومت کمیسیون های انتخاباتی را نشانه گرفته است و موضوع را سیاسی کرده."

هودمن تأکید می کند که با توجه جدی به پروسه استخدام در کمیسیون های انتخاباتی و نظارت لازم بر کاندیدان چالش های موجود در بخش انتخاباتی از میان برداشته می شود.

اما عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه حکومت هفته گذشته تأکید کرد که برای برگزاری انتخابات شفاف در آینده باید کمیسیون های انتخاباتی اصلاح شده و حکومت متعهد به انجام این کار است.

گزارش: نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG