لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۱۹ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۰۹

عضویت در سازمان تجارت جهانی، افغانستان را وارد عصر جدید می سازد


بازار های تجارت ۱۶۲ کشور جهان پس از این به روی افغانستان باز خواهد بود.

این دستاورد به دنبال عضویت افغانستان در سازمان تجارت جهانی صورت گرفت.

وزیر تجارت و صنایع افغانستان میگوید: با عضویت در WTO اقتصاد کشور نیز رشد خواهد کرد.

تمامی ۱۶۲ کشور در سازمان تجارت جهانی عضویت افغانستان را در این سازمان به اتفاق آرا تصویب کردند. حتی یک کشور هم به عضویت افغانستان رای مخالف نداد.

برای افغانستان این یک خبر خوش است زیرا عضویت در این سازمان خیلی اهمیت دارد و در نتیجه سرمایه گذاری بیشتر جلب خواهد شد، اعتبار جهانی تجارتی بالا خواهد رفت و همچنان صادرات افغانستان رشد خواهد کرد.

همایون رسا وزیر تجارت و صنایع افغانستان که برای شرکت در دهمین نشست سازمان تجارت جهانی به نایروبی پایتخت کینیا رفته، به رادیو آزادی گفت: در نتیجه عضویت افغانستان در WTO سرمایه گذاران خارجی بدون مشکل زیاد میتوانند با در نظر داشت قوانین سازمان تجارت جهانی در کشور سرمایه گذاری کنند.

وی گفت:

" هدف اصلی روی ایجاد سهولت هاست تا ما قوانین خود را به شکلی اصلاح و عیار بسازیم که مطابق شرایط WTO یا مطابق تجربه ها در کشور های جهان است. این ما را کمک میکند زیرا کسانی که بخواهند در افغانستان سرمایه گذاری کنند، بدون اینکه فکر کنند، میایند و در افغانستان سرمایه گذاری میکنند زیرا قوانین ما در چهار چوب قوانین تجارت جهانی قرار دارد."

افغانستان از ماه نومبر سال ۲۰۰۴ میلادی، با تلاش های بیش از یک دهه، بالاخره عضویت سازمان تجارت جهانی را کسب کرد.

به گفته مقام های افغان، مشکلات ترانزیتی با برخی کشور ها در نتیجه عضویت افغانستان در WTO حل خواهد شد.

از نظر شماری از آگاهان اقتصادی، این دستاورد برای افغانستان خیلی با اهمیت است و روی توسعه اقتصاد کشور نیز تاثیر خواهد گذاشت.

وزیر تجارت و صنایع افغانستان هم میگوید: اقتصاد کشور با عضویت در WTO بیش از دو درصد در سال رشد خواهد کرد.

وی افزود:

" مارکیت ۱۶۲ کشور به روی ما باز شده و چیز دیگری که خیلی مهم است، همین که تجارب سایر کشور ها نشان میدهد که زمانی الحاق مکمل سازمان تجارت جهانی را کسب کنیم و قوانین خود را با آن عیار سازیم، ما را کمک میکند که دو اعشاریه پنج درصد رشد اقتصادی سریع تر داشته باشیم."

به گفته مقام های افغان، عضویت افغانستان در سازمان تجارت جهانی، اعتباری به کشور میدهد و در آینده هر یک از کشور های منطقه که عضویت این سازمان را ندارند، باید توافق افغانستان را هم بگیرند.

معین وزارت تجارت و صنایع افغانستان به رادیو آزادی گفت که وزیر تجارت ایران دیروز از افغانستان خواست تا برای عضویت آن کشور در سازمان تجارت جهانی همکاری کند.

WTO در حال حاضر ۱۶۳ عضو دارد و از همسایه های افغانستان، ایران و ازبیکستان نقش ناظر را در آن دارند و ترکمنستان هیچگونه عضوی در این سازمان نیست.

از همسایه ها، تاجیکستان، پاکستان و چین عضویت دایمی سازمان تجارت جهانی را دارند و حالا افغانستان هم به چنین لقبی دست یافته است.

گزارش: جاوید نعیمی

XS
SM
MD
LG