لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۰۹

در چین ۲۸ فرد مشکوک به فعالیت های تروریستی کشته شدند


عکس جنبهء تزیینی دارد (آرشیف)
عکس جنبهء تزیینی دارد (آرشیف)

مقامات حکومت محلی در ایالات شین جین می گویند، در جریان عملیات ۵۶ روزه، ۲۸ فرد مظنون به فعالیت های تروریستی را کشته اند و یک تن دیگر تسلیم شده است.

این عملیات در ایالات شین جین در چین بعد از آن آغاز شد که به تاریخ ۱۸ سپتامبر سالجاری میلادی در جریان حملات که با استفاده از کارد در معدن ذغال سنگ "سوگان" صورت گرفت، ۱۱ فرد ملکی و پنج پولیس کشته شدند.

این گزارش مقامات محلی ایالات شین جین برای نخستین بار خبر حمله براین معدن را تایید می کند که برای اولین بار رادیوی آسیای آزاد آن را نشر کرده بود.

روزنامهء رسمی ایالات شین جین می نویسد:

"در نتیجهء عملیات ۵۶ روزه، حکومت محلی یک گروهء تروریستان را از بین برده است که به خشونت های دست زده و بطور مستقیم توسط تندروان خارجی رهبری می شدند."

روزنامه می نویسد، گروهء ۲۸ نفری اوباشان کاملاً از بین برده شده و در جریان این عملیات یک تن خودرا تسلیم کرده است.

به نوشتهء روزنامه، دو تن که نام های شبیه به ایغور های داشتند این گروه را رهبری می کردند، اما روزنامه از گرفتن نام های آنها خودداری شده است.

در این اواخر اختلافات بین مسلمانان ایغور و هان های چینایی در ایالات شین جین باعث بروز خشونت های شده است که در اثر ان صد ها تن کشته شده اند.

مقامات چینایی مسلمانان ایغور را مسوول این کشتار ها می دانند.

فعالان حقوق بشر و گروه های ایغورها در تبعید می گویند، سیاست مملو از دیکتاتوری چین در ایالت شین جین که بالای ارزش های اسلامی و فرهنگ ایغور های قیودات شدید را وضع نموده، باعث این نا آرامی ها شده است.

در برخی گزارش ها گفته شده است که حکومت چین به خاطر یافتن حمله کننده گان بر معدن ذغال سنگ "سوگان" حدود ده هزار تن را توظیف کرده است که به اقوام مختلف مربوط اند.

رادیوی آسیای آزاد از قول منابع حکومتی و محلی گزارش می دهد که گفته اند، مقامات هفده تن را کشته اند که اطفال و زنان نیز در بین کشته شده گان شامل اند.

حکومت کمونیست چین قیوادت شدید را در منطقهء شین جین وضع کرده است که دستیابی به معلومات دقیق را از این منطقه یک امر دشوار می سازد.

XS
SM
MD
LG