لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۸ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۱۵

اشرف غنی با رهبران قزاقستان سه قرارداد را امضا می‌کند


رئیس جمهور اشرف غنی در قزاقستان است و امروز با مقام‌ها و رهبری آن کشور دیدار و گفتگو می‌کند.

در جریان سفر رئیس جمهور افغانستان به قزاقستان سه قرارداد مهم امضا خواهد شد، مبارزه با فساد اداری ، حکومت داری و دیپلوماسی و همچنان خریداری گندم از آن کشور.

رئیس جمهور غنی به دعوت همتای قزاقش نورسلطان نظربایف شام پنجشنبه وارد آستانه پایتخت قزاقستان شد.

این سفر دو روزه است ودر جریان آن رئیس جمهور غنی با شماری از تاجران، سرمایه گزاران و محصلین افغان در قزاقستان دیدار خواهد کرد.

آقای غنی در آستانۀ این سفر به آژانس خبری قزاقستان گفت که وی سرمایه گزاران قزاق را تشویق خواهد کرد تا در افغانستان سرمایه گزاری کنند.

قرار است وی ساعت پنج عصر امروز به وقت محلی در پوهنتون نظربایف در شهر آستانه، روی چالش ها و فرصت ها در کشور های رو به انکشاف آسیا سخنرانی کند.

قزاقستان از ثروتمند ترین کشور های آسیای میانه است و ذخایر فراوان و زمین های خیلی حاصل خیز دارد.

رئیس جمهور غنی در صحبت با آژانس خبری قزاقستان گفته که خرید و وارد کردن گندم و فولاد را برای چند سال آینده در افغانستان، با مقام‌های قزاق مورد بحث قرار می‎دهد.

با آنکه همکاری ها در سطح امنیتی میان دو کشور تا حالا خیلی هم برجسته نبوده، اما انتظار می‎رود رئیس جمهور غنی در دیدار با همتای قزاقش روی برخی چالش‎های امنیتی نیز گفتگو کند.

در این اواخر که کشورهای آسیای میانه و روسیه بیشترین نگرانی را از نفوذ تروریستان به خصوص گروه داعش احساس می‌کنند، رئیس جمهور افغانستان می‏گوید که تهدید شورشیان بین‎المللی با یک برنامه جامع منطقه یی رفع شده می‎تواند.

آقای غنی به این باور است که شورشیان خارجی به خصوص شهروندان آسیای میانه با افغانستان مشکلی ندارند و مشکل اصلی شان با کشورهای خود شان است.

در کنار مقام‎های ارشد در سفر دو روزه به قزاقستان، رحمت الله نبیل رئیس عمومی امنیت ملی افغانستان با رئیس جمهور غنی همراه است.

همچنان وزیران خارجه، زراعت و مالداری، اطلاعات و فرهنگ، مشاور اقتصادی رئیس جمهور، وزیر دولت در امور حوادث طبیعی و سایر مقام‏های افغان با رئیس جمهور به قزاقستان رفته اند.

به باور شماری از تحلیلگران، این سفر برای افغانستان با اهمیت خواهد بود زیرا قرارداد های همکاری اقتصادی با یک کشور ثروتمند که ذخایر سرشار دارد، نسبت به سایر کشورهای منطقه که خود شان در وضعیت مصرفی قرار دارند، به نفع افغانستان ثابت شده می‏تواند.

گزارش: جاوید نعیمی

XS
SM
MD
LG