لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۸ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۲۵

"گفتگوی مقامات روسیه با طالبان مداخله در امور افغانستان است"


بشیر احمد ته ینج عضو ولسی جرگه افغانستان
بشیر احمد ته ینج عضو ولسی جرگه افغانستان

در حالیکه ادعا می‌شود که اخیرا‌ً روسیه برای جلوگیری از تهدیدات که متوجه امنیت داخلی کشورش است با نماینده‌گان طالبان در داخل افغانستان وارد گفتگو شده، برخی از اعضای ولسی جرگه هر گونه اقدام را بدون مشورت با حکومت افغانستان نقض قوانین این کشور می‌خوانند.

اخیراً برخی از رسانه های خارجی در مورد ملاقات مخفی مقامات روسیه با نماینده‌گان جناح مخالف حکومت افغانستان در شمال این کشور گزارش‌های را به نشر رسانده‌اند.

در واکنش به نشر این خبر، برخی از اعضای ولسی جرگه افغانستان می‌گویند که هر گونه برقراری ارتباطات با مخالفان مسلح دولت بدون در جریان گذاشتن حکومت این کشور پرسش برانگیز است.

بشیر احمد ته ینج یک عضو ولسی جرگه روز دوشنبه به رادیو آزادی گفت:

" هر گونه تماس باید از طریق حکومت افغانستان صورت گیرد و در صورتی که دولت افغانستان در جریان بوده نباشد یک مداخله آشکار است و نقض قوانین افغانستان است. تمام مردم افغانستان باید در روشنی تصامیم و دید و باز دیدها باید باشند و بدانند که روی چه مسأله بحث می‌شود، روی آینده و سرنوشت مردم افغانستان، اما آنچه که در خفا صورت می‌گیرد این ابهام است و سوالاتی را نزد مردم افغانستان خلق می‌کند."

اخیراً روزنامه سندی تایمزچاپ لندن به نقل از برخی منابع طالبان در شرق افغانستان گفته اند که مقامات ارشد آن گروه در شمال اخیراً با نماینده‌گان روسیه در سرحد میان تاجکستان و افغانستان دیدار کرده اند.

این روزنامه در مورد منبع اطلاع دهنده در جلال آباد، جزئیات بیشتر ارایه نکرده است.

در این گزارش گفته شده، ادعا ها در مورد ملاقات نماینده های طالبان با مقامات روسی از سوی مقامات امنیتی پاکستان و هند تایید شده و آنان نیز گفته اند که اخیراً اطلاعات مشابه در این خصوص دریافت کرده اند.

این در حالیست که پیش از این ولادیمیر پوتین رییس ‌جمهور روسیه نیز از افزایش فعالیت‌ های گروه دولت اسلامی یا داعش در افغانستان به شدت ابراز نگرانی کرده است.

در این حال احمد سعیدی کارشناس مسایل سیاسی افغان، به رادیوآزادی گفت که اخیراً مقامات روسیه با برخی از نماینده‌گان طالبان و قوماندانان پیشین جهادی در ولایت بدخشان دیدارهای داشته اند.

آقای سعیدی افغانستان را کشوری می‌نامد که مردم آن قربانی اهداف و بازی های سیاسی بیگانه‌گان شده اند.

وی گفت:

" روسیه علاقمند است با طالبانی که ضد داعش اند و به شمول قوماندانان قبلی جهادی در بدخشان و بعضی جا ها تماس داشته اند. امریکا در افغانستان اهداف استراتیژیک دارد و روسیه منافع ملی دارد، به این معنا که باید سرحدات تاجیکستان و ازبیکستان، قرغزستان و ترکمنستان محفوظ بماند، بناءً به خاطر دفع داعش در آسیای میانه روسیه با یک استراتیژی می‌خواهد که از قوماندانان سابق جهادی علیه داعش کارگیرد."

این در حالیست که برخی از منابع در حکومت افغانستان که نخواستند از آنان نام گرفته شود به رادیوآزادی گفتند که هیچ گونه ملاقاتی در داخل افغانستان از سوی مقامات روسیه با نماینده‌گان طالبان صورت نگرفته است.

این اظهارات در حالی صورت می‌گیرد که حکومت افغانستان برای تقویت نیروهای امنیتی افغان در امر مبارزه با ترویزم خواستار کمک‌های نظامی روسیه شده است.

کارشناسان افغان می‌گویند که حکومت باید دست از تشویق و جلب کمک های بین‌المللی در امر مبارزه با تروریزم بر ندارد و در این راستا بیشتر از هر زمان دیگر تلاش نماید.

گزارش - ویدا بره کی

XS
SM
MD
LG