لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۲۷

ظفر هاشمی: تصامیم در مورد طالبان در جاهای دیگر گرفته می شود


ریاست جمهوری افغانستان با اشاره به رهبری جدید طالبان مسلح می گوید که از این گروه ها به گونه آگاهانه و یا نا آگاهانه در ناامن سازی افغانستان استفاده می شود.

در حالیکه طالبان مسلح برای طرح ریزی برنامه های تروریستی شان درافغانستان به دودسته جدا گانه تقسم شده اند ریاست جمهوری می گوید که تصامیم در مورد این گروه ها در جاهای دیگری اتخاذ می گردد.

سید ظفر هاشمی معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان روز پنجشنبه دریک نشست خبری درکابل با ابراز این مطلب گفت که این گروه ها آگاهانه و یا نا آگاهانه اهداف بیگانه گان را دراین کشورتعقیب می کنند.

آقای هاشمی به طالبان مسلح خطاب کرده می گوید که آنان باید از پنهان نگهداشتن خبر مرگ ملا محمد عمررهبر پیشین شان درک کرده باشند که آنان ازبسیاری مسایل درخفا نگهداشته شده اند.

سید ظفر هاشمی گفت:
"گروه های هستند که از ایشان آگاه هانه و یا نا آگاه هانه به حیث ابزار منفعت بیگانه گان استفاده صورت می گیرد و ما یکبار دیگر می خواهیم این را برای شان برسانیم که تصمیم گیری در جای دیگری صورت می گیرد و آنان فقط فریب خورده اند و ایشان به گونه ابزار برای تامین منافع دیگران استفاده می شود."

این اظهارات در حالی مطرح می شود که به تازه گی یک گروه دیگر طالبان به رهبری ملامحمد رسول عرض وجود کرده است.

پیش ازاین شورای عالی صلح افغانستان نیز ازجدا شدن گروه های طالبان ابرازنگرانی کرده و آنرا برای تامین صلح درکشور مشکل ساز عنوان کرد.

گفته می شود که افغانستان از چندین دهه به این سو به یک میدان جنگ نیابتی میان کشورهای منطقه و جهان بخصوص پاکستان و هند مبدل شده که آسیب آن را بیشتر مردم این کشور متقبل می شوند.

سید ظفر هاشمی معاون سخنگوی ریاست جمهوری با تایید این مساله می گوید که جنگ جاری در افغانستان مبنی بر اختلافات داخلی نبوده، بلکه برخی کشورها هستند که می خواهند با استفاده از جنگ دراین کشور به اهداف شان راه پیدا کنند.

سید ظفر هاشمی گفت:

"جنگی را که امروز با آن در افغانستان مواجه هستیم، تنها جنگ داخلی افغانستان نیست. افراد چیچینی، پاکستانی و یا از آسیای مرکزی و یا شرق میانه آمده اند به افغانستان علاقمندی نداشته و با مختل ساختن امنیت ما به اهداف شان که خارج از افغانستان است استفاده کنند. این مساله به صحبت ها، همکاری ها و اقدامات منطقوی نیاز دارد و زمانیکه هیات افغانی به هند سفر می کند، روی راه های مبارزه با تروریزم صحبت خواهد کرد."

آقای هاشمی افزود که افغانستان مانند سایر کشورهای منطقه و جهان می تواند با کشورهای جهان روابط برقرارکرده و با کمک و حمایت آنان در برابر تروریزم مبارزه کند.

در این حال کارشناسان از حکومت می خواهند تا در سیاست خارجی اش تجدید نظر کرده و با استفاده از کنوانسیون های بین المللی جنگ های نیابتی را دراین کشور پایان بخشد.

گزارش از تمیم اخگر

XS
SM
MD
LG