لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۵۱

وزیری: در مورد پرواز های هلیکوپتر های تاجیکستان در بدخشان تحقیق میکنیم


دولت وزیری معاون سخنگوی وزارت دفاع افغانستان
دولت وزیری معاون سخنگوی وزارت دفاع افغانستان

وزارت دفاع افغانستان با اشاره به این ادعا که در بعضی از ولسوالی‌های ولایت بدخشان هلیکوپتر های تاجکی نشست و برخاست می‌کنند، می‌گوید وزارت یاد شده این خبر را دریافته است و به ارگان‌های مربوطه دستور داده شده تا در این راستا بررسی‌های جدی را انجام دهند.

دولت وزیری معاون سخنگوی این وزارت روز یکشنبه به رادیو آزادی گفت؛ پس از انجام تحقیقات چگونگی این موضوع مشخص شده و اقدامات لازم صورت خواهد گرفت.

آقای وزیری گفت: " ما به تمام ارگان‌های دولتی مربوط خبر داده ایم که اگر به همچو مساله بر خورد کنند به ما خبر بدهند، ما از راپورها خبر هستیم تا حال کدام سند رسمی مربوط به این حادثه به دسترس ما نیامده است."

وی می‌افزاید: "ما این موضوع را به ارگان‌های کشفی و استخباراتی سپرده‌ایم تا در این مورد تحقیق کرده و با رسانه‌ها شریک بسازند."

قبل از این برخی از رسانه‌ها گزارش داده‌اند که در ولسوالی‌های واخان، شغنان و اشکاشم ولایت بدخشان هلیکوپترهای تاجیکستان نشست و برخاست می‌کنند و گمان می‌رود که برای برخی از قوماندانان غیر مسوول اسلحه داده و در بدل آن مواد معدنی مانند طلا و لاجورد را به تاجیکستان انتقال دهند.

شماری از باشنده‌گان ولایت بدخشان از نشست و برخاست هلیکوپترهای تاجیکستان در مناطق دور افتاده و سرحدی بدخشان نیز نگران هستند و از حکومت می‌خواهند تا هرچه زودتر در این مورد اقدام کنند.

گفته شده است که در مورد نشست و برخاست هلیکوپترهای تاجیکستان در ولایت بدخشان سازمان شفافیت افغانستان نیز گزارش‌های را به نشر رسانده است.

این سازمان در گزارش خود گفته است که روزانه حدود دو کیلو طلا از ولایت بدخشان به وسیله هلیکوپترهای تاجیکستان به این کشور قاچاق می‌گردد.

اما مقامات محلی ولایت بدخشان در صحبت با رادیو آزادی این موضوع را که گویا هلیکوپترهای تاجیکستان در ولسوالی‌های سرحدی ولایت بدخشان نشست و برخاست می‌کنند، رد کرده‌است.

گل محمد بیدار معاون والی بدخشان در مورد می‌گوید: "این که گفته شده در ولسوالی‌های سرحدی بدخشان هلیکوپترها نشت و برخاست می‌کنند، من این موضوع را رد می‌کنم. ما ارگان‌های کشفی و استخباراتی داریم، حادثه را کشف کرده می‌توانند، اما این موضوع حقیقت ندارد."

با این حال، امان‌الله پیمان یکی از وکلای ولایت بدخشان در ولسی جرگه می‌گوید، در مورد پروازهای هیلیکوپترهای تاجیکستانی به این ولایت معلومات ندارد اما تایید می‌کند که جنگجویان تاجیکستانی در صفوف مخالفان مسلح دولت فعالیت دارند.

برخی از کارشناسان نیز تاکید می‌کنند که حکومت افغانستان باید هرچه زودتر در این مورد اقدام کرده و واقعیت این موضوع را روشن سازد.

این در حالیست که گفته می‌شود حکومت تا به حال نتوانسته است جلوی استخراج خود سرانه معادن را بگیرد اما گزارش‌های بعضی ادارات تحقیقی نشان میدهد که بیشتر مخالفین مسلح بر معادن مسلط هستند او مواد آن را به کشورهای همسایه قاچاق می‌کنند.

راپور - ذکیه حکیمی

XS
SM
MD
LG