لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۰۹

جوینده: اداره محلی غور به گونه جدی از خبرنگاران حمایت میکند


سیما جوینده والی غور
سیما جوینده والی غور

هرچند آزادی بیان و رسانه در چهارده سال پسین از مهم ترین دست آورد های حکومت افغانستان به حساب میرود اما مشکلات نیز در پیش برد این کار وجود داشته است.

به همین اساس غور نیز از جمله ولایات محسوب می شود که خبرنگاران همواره از مشکلات فراوان در پیش برد مسلک شان شکایت داشتند.

تهدید آنها از سوی قوماندان های مسلح غیر مسوول و طالبان، عدم همکاری و پاسخ گوی نهاد های دولتی و حتی تهدید از سوی مقامات دولتی از موارد بود که دامن گیر خبرنگاران در این ولایت بوده است.

اما سیما جوینده والی غور در نشست با حضور تمام رسانه های این ولایت برای اولین بار ضمن تقبیح تمام جنایات و تهدیدات که علیه خبرنگاران از سوی مخالفین صورت می گیرد، به تمام ادارات دولتی دستور داد تا مطابق قانون با رسانه ها و خبرنگاران همکاری نمایند.

خانم جوینده که رسانه ها را یگانه عامل پیش رفت و ترقی در جامعه خواند تاکید نمود که اداره محلی غور به گونه جدی از خبرنگاران حمایت میکند:

" خبرنگاران کسانی هستند که صدا و گوش مردم هستند و برای بازتاب و نشر حقیقت ها تلاش می کنند بناً حمایت از آنها یکی از وظایف اصلی حکومت است و کسان که خبرنگاران را تهدید می کنند دشمنان مردم افغانستان هستند و اداره محلی غور با تمام امکانات که دارد از خبرنگاران چی در غور و خارج از این ولایت حمایت میکند. "

در همین حال سید غلام مصطفی محسنی قوماندان امنیه غور نیز اطمینان داد که خبرنگاران در این ولایت در امان هستند و نیروهای امنیتی از هیج نوع همکاری با آنها دریغ نمیکنند:

" تامین امنیت وظیفه پولیس است و قسمی که خبرنگاران از نیروهای امنیتی خود دفاع میکنند نیروهای امنیتی هم برای امنیت خبرنگاران و تمام مردم ولایت غور متعهد است و همیشه تلاش میکنند تا امنیت جان خبرنگاران را تامین کنند. "

از سوی هم شماری از خبرنگاران می گویند که قبل از این در کار خبر رسانی دچار مشکلات فراوان بوده اند.

محمد یاسین آژند خبرنگار تلویزیون دولتی در غور، به رادیو آزادی گفت:

" ما به واقعیت از این به پیش به مشکلات بسیار دچار بودیم حتی اگر خبر و یا گزارش را نشر کردید که به ضرر یک رئیس اداره می بود، مورد تهدید قرار می گرفتیم و مجبور می شدیم تا معذرت خواهی کنیم و از طرف دیگر زورمندان هم بارها تهدید شدیم و حتی به زندان رفتیم. "

با این همه محمد حسن حکیمی خبرنگار آژانس خبری پژواک هرچند این اقدام اداره محلی را ستایش میکند اما تاکید دارد که این کار زمان به سود خبرنگاران است که این وعده ها عملی شود:

" ما از این کار اداره محلی که بعد از چهارده سال انجام داد قدردانی می کنیم ولی آنچه که مهم است این است که به این تعهدات خود عمل کنند در غیر آن به جلسه و کنفرانس مشکل خبرنگاران حل ناشدنی است. "

تهدید و خشونت علیه خبرنگاران از مشکلاتی است که همواره نگرانی های را به دنبال داشته است اما اعلام همکاری با رسانه ها برای اولین بار از سوی مسوولان محلی در غور زمانی صورت می گیرد که خبرنگاران پیش از این از عدم همکاری و خشونت علیه شان از سوی مسوولین و همچنان مخالفین در این ولایت غربی کشور اظهار نگرانی نموده بودند.

قدیر غفوری

XS
SM
MD
LG