لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۰۳

اشرف غنی: هیچ کس حق مداخله در امتحان کانکور را ندارد


رییس جمهور افغانستان می گوید: هیچ کس حق ندارد که وارد صحنه امتحان کانکور شده و یا در آن مداخله کند.

رییس جمهور اشرف غنی دستور داده است تا در پروسه امتحان کانکور از هر گونه دست درازی، مداخله غیر قانونی و تخطی ها جلوگیری شود.

آقای غنی تاکید می کند هرگاه افراد غیر مسوول بخاطر موضوعات شخصی شان در این پروسه مداخله کنند با آنان برخورد قانونی صورت می گیرد.

ظفر هاشمی معاون سخنگوی رییس جمهور روز شنبه در صحبت به رادیو آزادی گفت: رییس جمهور تاکید می کند که کانکور یک پروسه مهم ملی بوده و باید این پروسه با در نظر داشت منافع ملی انجام شود.

آقای هاشمی افزود:

" رئیس جمهور افغانستان به تمام والی ها دستور داده تا در روز برگزاری امتحان کانکور هیچ فرد غیر مسوول را در جریان امتحان اجازه ندهد، و همچنان رئیس جمهور با وزارت مخابرات افغانستان و سایر نهاد های که می توانند در این کمک کنند دستور واضح داده تا بخاطر جلوگیری از سوء استفاده در روند کانکور و همچنان آمدن شفافیت بهتر اقدامات لازم را روی دست بگیرند."

رییس جمهور افغانستان در حالی بر شفافیت در پروسه کانکور تاکید می کند که در چند سال گذشته از مداخله زورمندان و برخی مسوولین دولتی در این پروسه انتقاد های صورت گرفته است.

انتقاد کننده گان از پروسه کانکور همچنان می گویند: دیده شده است که در گذشته سوالات امتحان کانکور از وزارت تحصیلات عالی قبل از قبل بیرون شده و یا هم زورمندان به زور سلاح دست داشته شان داخل صحنه امتحان گردیده و پروسه را به نفع خود تغییر داده اند.

همچنان اعتراضات صورت گرفته است که در امتحان کانکور تفرقه اندازی ها به شمول مطرح شدن مسایل قومی، زبانی و سیاسی وجود داشته است.

در عین حال وزارت تحصیلات عالی افغانستان می گوید: بخاطر شفافیت در پروسه امتحان کانکور سال جاری تجهیزات پیشرفته یی را آماده کرده اند تا از هر گونه تقلب و تخطی جلوگیری گردد.

صفی الله جلالزی رییس نشرات این وزارت در صحبت به رادیو آزادی اطمینان داد که در پروسه امتحان کانکور از هر نوع تخطی جلوگیری خواهد شد:

" به این امید هستیم که فرامین رئیس جمهور مثل فرامین سابقه نباشد و جدی باشد و مردم هم در این راستا کمک بکنند بخصوص آن مردمی که از آنها بیشتر توقع داریم که این در راستای ترقی، پیشرفت و خوشحالی مردم از آنها امید داریم و باید در شفافیت و بهبود پروسه کانکور سهم بگیرند."

کارشناسان، مردم عام و اعضای جامعه مدنی ابراز امیدواری می نمایند که مسوولین ارگان های دخیل در امتحان کانکور باید دستور رئیس جمهور را به طور جدی عملی نمایند تا حقوق افراد مستحق و بدون واسطه زیر پا نگردد.

خان زمان امرخیل رئیس شبکه مبارزه علیه فساد در این مورد به رادیو آزادی چنین گفت:

" قبلاً کلید کشیده می شد با وجودیکه تدابیر می بود به همگی همان کلید داده می شد حالی اگر یک شخص بخواهد که کلید بکشد ممکن نیست چرا که سوال و جواب را خود سیستم می دهد، حالی نام هر شخصی که امتحان کانکور میدهد از خود ماشین سوال ها با نامش می برآید، این بالاترین دست آورد وزارت تحصیلات عالی بود که در راستای کانکور اجرا شده، به اطمینان برای تان می گویم نظر به همین تخنیک که، پیشنهاد وزارت تحصبلات عالی بود، هیچکس نمی تواند تقلب کند و امسال یک کانکور فوق العاده شفاف خواهیم داشت."

به اساس معلومات وزارت تحصیلات عالی افغانستان در نظر است که امسال از سه صد و پنجاه هزار فارغان صنوف دوازدهم و متعلمین که در گذشته فارغ شده اند در هفت زون کشور امتحان کانکور اخذ گردد.

این امتحانات از ماه عقرب سال جاری آغاز و تا اوایل ماه حمل سال آینده به پایان می رسد.

ذکیه حکیمی

XS
SM
MD
LG