لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۸ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۵۹

جایزهء صلح نوبل به گروه "دیالوگ ملی تونس" اهدا شد


در فهرست نامزدهای جایزهء نوبل امسال شخصیت های معروف از جمله وزیر خارجهء امریکا، صدر اعظم آلمان و پاپ فرانسس رهبر کاتولیک های جهان به چشم می خوردند.

اما کمیتهء نوبل ناروی امروز اعلام کرد که این جایزهء معتبر، امسال به گروه دیالوگ ملی تونس اهدا میشود.

کچی کولمن رییس کمیتهء نوبل ناروی امروز در اوسلو گفت:

"کمیتهء نوبل ناروی تصمیم گرفته است تا جایزهء نوبل صلح سال 2015 به گروه دیالوگ ملی تونس اهدا شود. زیرا این گروه در ایجاد یک دموکراسی مردمی، پس از انقلاب یاسمنی سال 2011 نقش کلیدی بازی کرده است."

کولمن همچنان گفت که گروهء دیالوگ ملی تونس پس از انقلاب سال 2011 که منجر به فروپاشی دولت به رهبری ریس جمهور زین العابدین بن علی شد ، "نقش تصمیم گیرندهء را در ایجاد دموکراسی مردمی" بازی کرده است.

این گروه درسپتمبر سال 2013 ایجاد شد و متشکل از چهار جناح است – کنفدارسیون صنعت، تجارت و کاردستی تونس، اتحادیهء عمومی کارگران تونس، سازمان حقوق بشر تونس و سازمان ملی قانون دانان تونس.

حسین العباس سرمنشی اتحادیهء عمومی کارگران تونس که بخشی از گروه دیالوگ ملی تونس است ، پس از شنیدین این خبر به رادیوی ملی تونس گفت، آرزو دارد که جایزهء نوبل سبب شود تا مشکلات موجود این گروه حل شود.

حسین العباس گفت:

"ما مشاهده کردیم که از طریق دیالوگ، نه از کدام طریق دیگر، این کشور را به ثبات سیاسی رسانیدیم. انشالله اهدای جایزهء نوبل درین مقطع زمانی برای ما، سبب از بین رفتن موانعی خواهد شد که اخیرآ با آن روبرو شده ایم."

در ماه سپتمبر سال 2013 گروهء دیالوگ ملی تونس، پروسهء را زمینه سازی کرد که در آن برنامهء حفظ ثبات در تونسِ پس از انقلاب طراحی شد.

از همان زمان تا به حال گروه دیالوگ ملی تونس از چگونه گی عملی شدن این برنامه نظارت می کند.

جایزهء نوبل صلح که 972 هزار دالر ارزش مادی دارد در دهم ماه دسمبر به این گروه اهدا می شود.

XS
SM
MD
LG