لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۱۹

کمپبل: حملات هوایی در قندز به درخواست نیروهای افغان صورت گرفته است


جنرال جان کمپبل وماندان عمومی نیرو های مسلح امریکا و ناتو در افغانستان
جنرال جان کمپبل وماندان عمومی نیرو های مسلح امریکا و ناتو در افغانستان

قوماندان عمومی نیرو های مسلح امریکا و ناتو در افغانستان به خبرنگاران گفت: بمباردمان شفاخانهء ملکی قندز بنابر درخواست نیرو های افغان صورت گرفته است .

جنرال جان کمپبل گفت: نیرو های امنیتی افغان خبر دادند که حملات و تیر اندازی از سوی دشمن بر آنها جریان دارد و از نیرو های هوایی کمک خواستند.

در نتیجه بمباردمان روز شنبه نیرو های هوایی ایتلاف بر یک شفاخانه در شهر قندز حداقل 22 نفر به شمول کارمندان سازمان داکتران بدون سرحد، کشته شدند.

جان کمپبل که دیروز در واشنگتن در یک نشست خبری صحبت می کرد، افزود:

" برای من اکنون روشن شد که نیرو های امنیتی افغان در سوم ماه اکتوبر گفته بودند که زیر آتش دشمن اند و از نیروهای ایالات متحده حمایت خواستند. بعداً از نیرو های هواییبرای از بین بردن جنگجویان طالبانکمک خواسته شد و مردمان ملکی تصادفاً کشته شدند. این از گزارش های ابتدایی فرق دارد که گفته شده بود که حمله به خاطر اینکه نیرو های امریکایی در خطر اند، صورت گرفته است. "

قبل از اظهارات دیروز جان کمپبل، نیرو های مسلح امریکا اعلامیه به نشر رسانده گفته بودند که این حملهء هوایی به خاطریکه عساکر امریکایی به تهدید مواجه بودند، صورت گرفته است.

وزارت دفاع افغانستان در مورد این ادعای جان کمپبل ابراز نظر نکرده و رادیو آزادی هم با تلاش های پیهم موفق نشد که عکس العمل مقامات این وزارت را بدست آرد.

اما سازمان داکتران بدون سرحد به اظهارات ضد و نقیض مقامات امریکایی اشاره کرده دیروز گفت: حقیقت این است که بمب ها را نیرو های امریکایی پرتاب کرده اند.

جنرال جان کمپبل در این نشست خبری گفت: ایالات متحده و افغانستان در مورد حملهء قندز تحقیقات می کنند.

او گفت:

"همانطوریکه در گزارش ها گفته شده بود، من در مورد این حادثه غمگینم و امر تحقیقات مکمل را دادم و افغانان هم چنین تحقیقاتی را هدایت داده اند که این تحقیقات جریان دارد.اگر چنین اشتباهی صورت گرفته باشد، ما آن را می پذیرم و با عاملان آن حساب می کنیم. ما همچنان برای جلوگیری از تکرار چنین اشتباه اقدام می کنیم."

این قوماندان نیرو های امریکا و ناتو در افغانستان از اظهار جرئیات بیشتر در این مورد، خودداری کرد.

XS
SM
MD
LG