لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۸ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۴۷

امریکا، دو حمله هوایی دیگر را بر مواضع طالبان در قندز انجام داد


پیتر کوک یک سخنگوی پنتاگون یا وزارت دفاع امریکا دیروز گفت، مشاوران ایتلاف به رهبری امریکا در قندز حضور دارند و به نیروهای افغان مشوره می دهند:

" نیروهای امریکایی اوایل دیروز یک حمله هوایی در اطراف شهر قندز انجام دادند تا تهدید متوجه به نیروهای افغان و ایتلافی در منطقه را دور سازند.

این یک حمله ضروری برای حمایت نیروها بود که توسط یک طیاره جنگی دارای سرنشین و بال های ثابت انجام شد.

ما در عملیات پوشش کشفی و استخباراتی هم کمک می کنیم. یک شمار محدود نیروهای ایتلافی در قندز حضور دارند که طبق ماموریت حمایت قاطع به نیروهای افغان مشوره و آموزش می دهند و با آنها کمک میکنند. "

سخنگوی وزارت دفاع امریکا افزود که ما حملات بر قندز را به شدت محکوم میکنیم و با تعهد خود به صلح و امنیت افغانستان در کنار مردم این کشور قرار داریم.

او افزود که امریکا برای آموزش و بالا بردن ظرفیت نیروهای افغان همکاری نزدیک خود را با حکومت رئیس جمهور محمد اشرف غنی ادامه میدهد.

نیروهای امنیتی افغان دیروز گفتند که آنها برخی از تعمیرات دولتی به شمول محبس و قوماندانی امنیه قندز را دوباره تصرف کردند.

ولی بازهم اکثریت مناطق شهر که سه صد هزار نفر جمعیت دارد زیر تصرف شورشیان طالب بود.

شورشیان طالب برای تصرف میدان هوایی قندز که مقامات دولتی و نیروهای امنیتی به آنجا عقب نشینی کرده اند دست به حمله زدند.

از درگیری های شدید در امتداد راه میدان هوایی گزارش شد.

میدان هوایی قندز که یک پایگاه ستراتیژیک عملیاتی پنداشته می شود نیروهای دولتی با استفاده از این میدان می توانند سربازان تازه نفس در قندز پیاده کنند.

آژانس خبر رسانی فرانسه گزارش داد که مهاجمان بر میدان هوایی قندز توسط حملات هوایی رانده شدند.

در این میان استخبارات افغانستان گفت، در حملات در نزدیکی میدان هوایی قندز مولوی سلام والی نام نهاد طالبان، معاون او و پانزده جنگجوی دیگر کشته شدند.

قبل از این یک سخنگوی ناتو دیروز تائید کرده بود که طیاره های ایتلاف برای دور ساختن تهدید متوجه به نیرو های ایتلافی و افغان مواضع طالبان را در اطراف قندز بمباردمان کردند.

او تفصیلات بیشتر ارایه نکرد.

از سوی دیگر گزارش می شود که ناتو نیروهای خاص را به قندز فرستاده است.

یک منبع که نخواسته نامش گرفته شود به آژانس خبر رسانی فرانسه گفته است که این نیروها متشکل از سربازان امریکایی، بریتانیوی و آلمانی می باشند.

وی در باره تعداد این سربازان چیزی نگفته است.

XS
SM
MD
LG